Difference between revisions of "Coordination game/sk"

From Simulace.info
Jump to: navigation, search
Line 1: Line 1:
 
{{DISPLAYTITLE:Koordinačná hra}}
 
{{DISPLAYTITLE:Koordinačná hra}}
Ako koordinačné hry sú v [[Game_theory/cs|teórii hier]] označované [[One-shot_games/cs|jednorázové hry]] s nenulovým súčtom, ktoré majú viacero rovnovážnych stratégií.
+
Ako '''koordinačné hry''' sú v [[Game_theory/cs|teórii hier]] označované [[One-shot_games/cs|jednorázové hry]] s nenulovým súčtom, ktoré majú viacero [[Nash_equilibrium/cs|rovnovážnych stratégií]].
 +
 
 +
{{ambox
 +
| type      = notice
 +
| text      = ''Pred prečítaním tohto učebného textu sa je vhodné najskôr zoznámiť s témami [[Game_theory/cs|teória hier]] a [[Nash_equilibrium/cs|Nashova rovnováha]] (prípadne i [[One-shot_games/cs|jednorázové hry]]).''
 +
}}
  
 
==Úvod==
 
==Úvod==
...
+
Primárnym cieľom [[Game_theory/cs|teórie hier]] je skúmať a opísať situácie, v ktorých sa dvaja alebo viacerí agenti snažia učiniť rozhodnutie vedúce k čo najlepším výsledkom. Typickým príkladom hry je pomerne známa [[Prisoner%27s_dilemma/cs|väzňova dilema]], ktorá býva často referencovaná ako ideálna ukážka toho, kedy sa každý hráč pokúša maximalizovať úžitok pre seba (v tomto prípade minimalizáciou dĺžky svojho trestu) bez ohľadu na úžitok spoluhráča. Faktom ale je, že existuje mnoho sociálnych, kultúrnych a ekonomických aktivít, ktoré naopak vyžadujú, aby hráči vzájomne koordinovali svoje akcie za účelom dosiahnutia nejakého spoločného cieľa. Presne takýmito relatívne bežnými interakciami viacerých entít sa zaoberajú práve '''koordinačné hry'''. ''<ref name=res1>Tomassini, Marco a Pestelacci, Enea. ''Coordination Games on Dynamical Networks'' [online]. 2010. Games, MDPI, Open Access Journal, vol. 1(3), str. 1-20. [cit. 2020-05-27]. Dostupné z: https://www.mdpi.com/2073-4336/1/3/242/pdf</ref>
 +
 
 +
Niektorí ľudia by si mohli myslieť, že '''koordinačné hry''' nevystihujú ani zďaleka toľko reálnych situácií ako napríklad už spomínaná [[Prisoner%27s_dilemma/cs|väzňova dilema]], ktorá sa v rôznych odborných i neformálnych textoch zmieňuje výrazne častejšie. Je tomu ale skutočne tak? Predstavme si úplne bežnú situáciu, kedy sa dvaja dospelí kamaráti dohodnú na stretnutí v doposiaľ nenavštívenom hostinci ''U Vikinga''. Zhodou okolností sa však v ich rodnom meste nachádzajú dva podniky s rovnakým názvom, jeden na ulici ''Michalovská'' a druhý na ulici ''Barbarská''. Pokiaľ sa teda jeden z nich vyberie na ulicu ''Michalovská'', pričom ten druhý naopak zamieri na ''Barbarskú'', v lepšom prípade prídu akurát o voľný čas a v horšom ho navyše premrhajú zbytočnou hádkou. Niet najmenších pochýb o tom, že '''koordinačné problémy''' tohto druhu nastávajú prakticky neustále v rôznych podobách, a preto im rozhodne stojí za to venovať viac pozornosti.
  
==História==
+
==Výklad problému==
...
+
Modelovať základnú '''koordinačnú hru''' nie je vôbec zložité. Vezmime si pre jednoduchosť príklad z úvodu:
 +
* Dvaja dospelí kamaráti, ''Adam'' a ''Bob'', chcú vyskúšať nový hostinec ''U Vikinga'', tak si v ňom dohodnú stretnutie.
 +
* V meste, v ktorom sa nachádzajú, však existujú dva podniky s názvom ''U Vikinga'', pričom jeden je na ulici ''Michalovská'' a druhý na ulici ''Barbarská''.
 +
* ''Adam'' a ''Bob'' sa musí rozhodnúť, či sa vyberie na ulicu ''Michalovská'' alebo na ulicu ''Barbarská'', pokiaľ chcú, aby stretnutie vôbec prebehlo.
 +
Za predpokladu, že skutočne platí, že pokiaľ sa im podarí stretnúť, tak obaja budú spokojní, pričom ak sa im stretnúť naopak nepodarí, tak sa na seba akurát nahnevajú a po pár pohárikoch sklamane odídu domov, môžeme túto hru reprezentovať nasledujúcou tabuľkou:
 +
{| class="wikitable"
 +
! scope="row"| || ||colspan="2"|Bob
 +
|-
 +
! scope="row"|
 +
| ||'''Michalovská'''||'''Barbarská'''
 +
|-
 +
! scope="row"; rowspan="2" |Adam
 +
|'''Michalovská'''||<span style="border:2px solid blue; padding: 2px">2, 2</span>||-1, -1
 +
|-
 +
|'''Barbarská'''||-1, -1||<span style="border:2px solid blue; padding: 2px">2, 2</span>
 +
|}
 +
Ako je možné vidieť, táto hra má dve čisté [[Nash_equilibrium/cs|Nashove rovnováhy]], ktoré sú vyznačené modrým rámčekom. V tomto prípade navyše obe poskytujú každému hráčovi rovnakú odmenu, takže teoreticky nezáleží na tom, kde sa ''Adam'' s ''Bobom'' stretne. Problém je však v tom, že nie je úplne jednoznačné, či hráči budú úspešne spolupracovať. Nielen že sa totiž čo i len jeden z nich nemusí o existencii druhého hostinca s názvom ''U Vikinga'' ani dozvedieť, no aj keby bol opak pravdou, automaticky to neznamená, že si ohľadom toho budú i hneď telefonovať a že sa im podarí včas skontaktovať, aby predišli potenciálnym nedorozumeniam. Aká je teda pravdepodobnosť, že sa dvom kamarátom predsa len podarí stretnúť? Podobnými otázkami zameranými na to, do akej miery sú rôzni ľudia v rôznych situáciách schopní koordinovať svoje akcie a aké faktory majú na vzájomnú koordináciu hráčov pozitívny či negatívny vplyv, sa bližšie zaoberá '''experimentálna ekonómia'''. <ref name=res2>Espinosa, Maríapaz a Hernández, Penélope. ''Coordination Games'' [online]. Experimental Economics, str. 53–71. [cit. 2020-05-27]. Dostupné z: http://dx.doi.org/10.1057/9781137538192_4</ref>
  
 
==Reálne aplikácie==
 
==Reálne aplikácie==
...
+
(Nadviazať na výklad cez príklad a experimentálnu ekonómiu najskôr technologickými štandardmi (zdroj4) a potom doplniť ďalšie (zdroj1))...
  
==Riešené príklady==
+
==Príklady==
...
+
(Ukázať rôzne typy koordinačných hier (pure coordination, assurance (zdroj1?), stag hunt (zdroj2?), battle of the sexes (zdroj3? + odkaz)))...
  
 
==Ďalšie varianty==
 
==Ďalšie varianty==

Revision as of 18:18, 27 May 2020

Ako koordinačné hry sú v teórii hier označované jednorázové hry s nenulovým súčtom, ktoré majú viacero rovnovážnych stratégií.

Úvod

Primárnym cieľom teórie hier je skúmať a opísať situácie, v ktorých sa dvaja alebo viacerí agenti snažia učiniť rozhodnutie vedúce k čo najlepším výsledkom. Typickým príkladom hry je pomerne známa väzňova dilema, ktorá býva často referencovaná ako ideálna ukážka toho, kedy sa každý hráč pokúša maximalizovať úžitok pre seba (v tomto prípade minimalizáciou dĺžky svojho trestu) bez ohľadu na úžitok spoluhráča. Faktom ale je, že existuje mnoho sociálnych, kultúrnych a ekonomických aktivít, ktoré naopak vyžadujú, aby hráči vzájomne koordinovali svoje akcie za účelom dosiahnutia nejakého spoločného cieľa. Presne takýmito relatívne bežnými interakciami viacerých entít sa zaoberajú práve koordinačné hry. [1]

Niektorí ľudia by si mohli myslieť, že koordinačné hry nevystihujú ani zďaleka toľko reálnych situácií ako napríklad už spomínaná väzňova dilema, ktorá sa v rôznych odborných i neformálnych textoch zmieňuje výrazne častejšie. Je tomu ale skutočne tak? Predstavme si úplne bežnú situáciu, kedy sa dvaja dospelí kamaráti dohodnú na stretnutí v doposiaľ nenavštívenom hostinci U Vikinga. Zhodou okolností sa však v ich rodnom meste nachádzajú dva podniky s rovnakým názvom, jeden na ulici Michalovská a druhý na ulici Barbarská. Pokiaľ sa teda jeden z nich vyberie na ulicu Michalovská, pričom ten druhý naopak zamieri na Barbarskú, v lepšom prípade prídu akurát o voľný čas a v horšom ho navyše premrhajú zbytočnou hádkou. Niet najmenších pochýb o tom, že koordinačné problémy tohto druhu nastávajú prakticky neustále v rôznych podobách, a preto im rozhodne stojí za to venovať viac pozornosti.

Výklad problému

Modelovať základnú koordinačnú hru nie je vôbec zložité. Vezmime si pre jednoduchosť príklad z úvodu:

  • Dvaja dospelí kamaráti, Adam a Bob, chcú vyskúšať nový hostinec U Vikinga, tak si v ňom dohodnú stretnutie.
  • V meste, v ktorom sa nachádzajú, však existujú dva podniky s názvom U Vikinga, pričom jeden je na ulici Michalovská a druhý na ulici Barbarská.
  • Adam a Bob sa musí rozhodnúť, či sa vyberie na ulicu Michalovská alebo na ulicu Barbarská, pokiaľ chcú, aby stretnutie vôbec prebehlo.

Za predpokladu, že skutočne platí, že pokiaľ sa im podarí stretnúť, tak obaja budú spokojní, pričom ak sa im stretnúť naopak nepodarí, tak sa na seba akurát nahnevajú a po pár pohárikoch sklamane odídu domov, môžeme túto hru reprezentovať nasledujúcou tabuľkou:

Bob
Michalovská Barbarská
Adam Michalovská 2, 2 -1, -1
Barbarská -1, -1 2, 2

Ako je možné vidieť, táto hra má dve čisté Nashove rovnováhy, ktoré sú vyznačené modrým rámčekom. V tomto prípade navyše obe poskytujú každému hráčovi rovnakú odmenu, takže teoreticky nezáleží na tom, kde sa Adam s Bobom stretne. Problém je však v tom, že nie je úplne jednoznačné, či hráči budú úspešne spolupracovať. Nielen že sa totiž čo i len jeden z nich nemusí o existencii druhého hostinca s názvom U Vikinga ani dozvedieť, no aj keby bol opak pravdou, automaticky to neznamená, že si ohľadom toho budú i hneď telefonovať a že sa im podarí včas skontaktovať, aby predišli potenciálnym nedorozumeniam. Aká je teda pravdepodobnosť, že sa dvom kamarátom predsa len podarí stretnúť? Podobnými otázkami zameranými na to, do akej miery sú rôzni ľudia v rôznych situáciách schopní koordinovať svoje akcie a aké faktory majú na vzájomnú koordináciu hráčov pozitívny či negatívny vplyv, sa bližšie zaoberá experimentálna ekonómia. [2]

Reálne aplikácie

(Nadviazať na výklad cez príklad a experimentálnu ekonómiu najskôr technologickými štandardmi (zdroj4) a potom doplniť ďalšie (zdroj1))...

Príklady

(Ukázať rôzne typy koordinačných hier (pure coordination, assurance (zdroj1?), stag hunt (zdroj2?), battle of the sexes (zdroj3? + odkaz)))...

Ďalšie varianty

...

Zaujímavosti

...

Príklady na precvičenie

...

Zoznam zdrojov

Zaujímavé videá

  • [...]

Použitá literatúra

  1. Tomassini, Marco a Pestelacci, Enea. Coordination Games on Dynamical Networks [online]. 2010. Games, MDPI, Open Access Journal, vol. 1(3), str. 1-20. [cit. 2020-05-27]. Dostupné z: https://www.mdpi.com/2073-4336/1/3/242/pdf
  2. Espinosa, Maríapaz a Hernández, Penélope. Coordination Games [online]. Experimental Economics, str. 53–71. [cit. 2020-05-27]. Dostupné z: http://dx.doi.org/10.1057/9781137538192_4

Doplňujúca literatúra

  • ...