Difference between revisions of "One-shot games/cs"
(→Smíšené strategie) |
(→Strategické hry 2 × 2) |
||
Line 22: | Line 22: | ||
Takovýchto her je mnoho, ale značení v definici vychází z nejznámnější z nich a to z <i>[[Prisoner's dilemma/cs|vězňova dilematu]]</i>. Což je hra, kdy hráči můžou buďto <i>spolupracovat</i> (proto C jako cooperate) nebo se zradit jinými slovy <i>bojovat</i> (proto D jako defection). V tomto případě platí nerovnost <math>u_{DC}>u_{DD}>u_{CC}>u_{CD}</math> pro prvního hráče a velmi obodbná i pro hráče druhého. | Takovýchto her je mnoho, ale značení v definici vychází z nejznámnější z nich a to z <i>[[Prisoner's dilemma/cs|vězňova dilematu]]</i>. Což je hra, kdy hráči můžou buďto <i>spolupracovat</i> (proto C jako cooperate) nebo se zradit jinými slovy <i>bojovat</i> (proto D jako defection). V tomto případě platí nerovnost <math>u_{DC}>u_{DD}>u_{CC}>u_{CD}</math> pro prvního hráče a velmi obodbná i pro hráče druhého. | ||
− | Podobným příkladem může být <i>souboj pohlaví</i>, což je hra ve které oba hráči, kteří chtějí | + | Podobným příkladem může být <i>souboj pohlaví</i>, což je hra ve které oba hráči, kteří chtějí trávit čas společně, ale každý má jinou představu o programu společně stráveného času. Jeden z hráčů chce jít například do <i>kina</i> (strategie C jako cinema) a druhý chce jít na <i>romantickou večeři</i> s (strategie D jako dinner). V tom případě pro prvního hráče platí <math>u_{DD}>u_{CC}>u_{DC} \geq u_{CD}</math> a pro druhého <math>v_{CC}>v_{DD}>v_{CD} \geq v_{DC}</math>. |
;Definice Nashovy rovnováhy | ;Definice Nashovy rovnováhy | ||
Line 30: | Line 30: | ||
===Smíšené strategie=== | ===Smíšené strategie=== | ||
− | Tuto strategii budeme vysvětlovat na hře s názvem souboj pohlaví. Její matice vypadá následovně: | + | Tuto strategii budeme vysvětlovat na hře s názvem <i>souboj pohlaví</i>. Její matice vypadá následovně: |
[[File:matice_souboj_pohlavi.png]] | [[File:matice_souboj_pohlavi.png]] | ||
+ | |||
+ | Použijeme totožný případ, jaký jsme zmiňovali výše a to, že oba hráči, chtějí trávit čas společně, ale každý má jinou představu o programu společně stráveného času. Jeden z hráčů chce jít do <i>kina</i> (strategie C jako cinema) a druhý chce jít na <i>romantickou večeři</i> s (strategie D jako dinner). <math>u</math> a <math>v</math> jsou tedy čísla v intervalu <math>(0,1)</math> a v případě, že zůstanou doma mají oba nulovou výplatu. | ||
=Odkazy= | =Odkazy= | ||
<references/> | <references/> |
Revision as of 20:17, 7 June 2020
Úvod
Pod pojmem jednorázové (jednokolové) hry se v Teorii her rozumí hrám, ve kterých hráči odehrají pouze jednu hru, na jejímž konci si rozdělí výplaty a zkušenosti nabyté během hry už dále neuplatňují. Žádná další kola nenásledují a tudíž podle toho i hráč volí svojí strategii. Naproti tomu ve vícekolových hrách se hraje hra vícekrát za sebou a tak hráči před každým kolem mohou měnit strategie.
Je potřeba také zmínit, že v případě, že hráči hrají poslední kolo vícekolové hry, chovají se, jako kdyby hráli jednorázovou hru. Z toho vyplývá, že volba strategie se mění na základě počtu kol, která mají hráči před sebou.
Dobrým příkladem jednorázové hry je konkurzní řízení při likvidaci firmy, kdy všichni zúčastnění se snaží ze zbankrotované firmy dostat co nejvíce peněz. Ovšem v případě, že firma funguje zdravě, hrají akcionáři vícekolovou hru, jejich strategie bude dlouhodobá a nebudou se snažit z firmy vytáhnout v co nejkratším čase co nejvíce peněz.[1]
Jednokolové hry
Definice jednokolových her je i základem definic jednotlivých kol, podher u her vícekolových. Definice těchto podher budou předmětem následujícíh podkapitol. Pro zjednoduššení se budeme zabývat pouze hrami 2 × 2, dvě strategie. Většina definic bude tedy zjednoduššena právě pouze pro tento typ hry.
Strategické hry 2 × 2
Definice hry 2 × 2 v obecném tvaru jsou následující:
- Obecná definice hry 2 × 2
Uspořádaná pětice znaků Failed to parse (MathML with SVG or PNG fallback (recommended for modern browsers and accessibility tools): Invalid response ("Math extension cannot connect to Restbase.") from server "https://en.wikipedia.org/api/rest_v1/":): {\displaystyle (2,\{C,D\},\{C,D\},u,v)} je hrou v obecném tvaru, kde počet hráčů této hry jsou 2, Failed to parse (MathML with SVG or PNG fallback (recommended for modern browsers and accessibility tools): Invalid response ("Math extension cannot connect to Restbase.") from server "https://en.wikipedia.org/api/rest_v1/":): {\displaystyle \{C,D\}} je množinou strategií, A je množina strategií hráče prvního a množina B je strategií druhého hráče a Failed to parse (MathML with SVG or PNG fallback (recommended for modern browsers and accessibility tools): Invalid response ("Math extension cannot connect to Restbase.") from server "https://en.wikipedia.org/api/rest_v1/":): {\displaystyle u = u(a,b)} , Failed to parse (MathML with SVG or PNG fallback (recommended for modern browsers and accessibility tools): Invalid response ("Math extension cannot connect to Restbase.") from server "https://en.wikipedia.org/api/rest_v1/":): {\displaystyle v = v(a,b)} jsou výplatní funkcí hráčů. Failed to parse (MathML with SVG or PNG fallback (recommended for modern browsers and accessibility tools): Invalid response ("Math extension cannot connect to Restbase.") from server "https://en.wikipedia.org/api/rest_v1/":): {\displaystyle a \isin A} a Failed to parse (MathML with SVG or PNG fallback (recommended for modern browsers and accessibility tools): Invalid response ("Math extension cannot connect to Restbase.") from server "https://en.wikipedia.org/api/rest_v1/":): {\displaystyle b \isin B} . Výplatní matice je definována následovně:
Takovýchto her je mnoho, ale značení v definici vychází z nejznámnější z nich a to z vězňova dilematu. Což je hra, kdy hráči můžou buďto spolupracovat (proto C jako cooperate) nebo se zradit jinými slovy bojovat (proto D jako defection). V tomto případě platí nerovnost Failed to parse (MathML with SVG or PNG fallback (recommended for modern browsers and accessibility tools): Invalid response ("Math extension cannot connect to Restbase.") from server "https://en.wikipedia.org/api/rest_v1/":): {\displaystyle u_{DC}>u_{DD}>u_{CC}>u_{CD}} pro prvního hráče a velmi obodbná i pro hráče druhého.
Podobným příkladem může být souboj pohlaví, což je hra ve které oba hráči, kteří chtějí trávit čas společně, ale každý má jinou představu o programu společně stráveného času. Jeden z hráčů chce jít například do kina (strategie C jako cinema) a druhý chce jít na romantickou večeři s (strategie D jako dinner). V tom případě pro prvního hráče platí Failed to parse (MathML with SVG or PNG fallback (recommended for modern browsers and accessibility tools): Invalid response ("Math extension cannot connect to Restbase.") from server "https://en.wikipedia.org/api/rest_v1/":): {\displaystyle u_{DD}>u_{CC}>u_{DC} \geq u_{CD}} a pro druhého Failed to parse (MathML with SVG or PNG fallback (recommended for modern browsers and accessibility tools): Invalid response ("Math extension cannot connect to Restbase.") from server "https://en.wikipedia.org/api/rest_v1/":): {\displaystyle v_{CC}>v_{DD}>v_{CD} \geq v_{DC}} .
- Definice Nashovy rovnováhy
Strategie Failed to parse (MathML with SVG or PNG fallback (recommended for modern browsers and accessibility tools): Invalid response ("Math extension cannot connect to Restbase.") from server "https://en.wikipedia.org/api/rest_v1/":): {\displaystyle a^*,b^*} je Nashovou rovnováho v případě, že pro všechny ostatní strategie pro oba hráče platí Failed to parse (MathML with SVG or PNG fallback (recommended for modern browsers and accessibility tools): Invalid response ("Math extension cannot connect to Restbase.") from server "https://en.wikipedia.org/api/rest_v1/":): {\displaystyle u(a^*,b^*) \geq u(a,b^*)} a Failed to parse (MathML with SVG or PNG fallback (recommended for modern browsers and accessibility tools): Invalid response ("Math extension cannot connect to Restbase.") from server "https://en.wikipedia.org/api/rest_v1/":): {\displaystyle v(a^*,b^*) \geq u(a^*,b)} pro všechny Failed to parse (MathML with SVG or PNG fallback (recommended for modern browsers and accessibility tools): Invalid response ("Math extension cannot connect to Restbase.") from server "https://en.wikipedia.org/api/rest_v1/":): {\displaystyle a \ne a^*} a Failed to parse (MathML with SVG or PNG fallback (recommended for modern browsers and accessibility tools): Invalid response ("Math extension cannot connect to Restbase.") from server "https://en.wikipedia.org/api/rest_v1/":): {\displaystyle b \ne b^*} . Jsou to dvojice strategií, kdy se ani jednomu z hráčů nevyplatí vyjít vstříc druhému hráči. Hledání těchto strategií je také předmětem opakovaných her. V klasickém případě vězňova dilematu se ukazuje, že Nashova rovnováha může být nevýhodná. V této hře je totiž rovnováhou situace, kdy se hráči udávají, ale oba by si polepšili, kdyby se neudali.
Smíšené strategie
Tuto strategii budeme vysvětlovat na hře s názvem souboj pohlaví. Její matice vypadá následovně:
Použijeme totožný případ, jaký jsme zmiňovali výše a to, že oba hráči, chtějí trávit čas společně, ale každý má jinou představu o programu společně stráveného času. Jeden z hráčů chce jít do kina (strategie C jako cinema) a druhý chce jít na romantickou večeři s (strategie D jako dinner). Failed to parse (MathML with SVG or PNG fallback (recommended for modern browsers and accessibility tools): Invalid response ("Math extension cannot connect to Restbase.") from server "https://en.wikipedia.org/api/rest_v1/":): {\displaystyle u} a Failed to parse (MathML with SVG or PNG fallback (recommended for modern browsers and accessibility tools): Invalid response ("Math extension cannot connect to Restbase.") from server "https://en.wikipedia.org/api/rest_v1/":): {\displaystyle v} jsou tedy čísla v intervalu Failed to parse (MathML with SVG or PNG fallback (recommended for modern browsers and accessibility tools): Invalid response ("Math extension cannot connect to Restbase.") from server "https://en.wikipedia.org/api/rest_v1/":): {\displaystyle (0,1)} a v případě, že zůstanou doma mají oba nulovou výplatu.
Odkazy
- ↑ CHVOJ, M. Pokročilá teorie her ve světě kolem nás Praha : Grada, 2013, ISBN 978-80-247-4620-3.