Difference between revisions of "Multiplayer games/cs"

From Simulace.info
Jump to: navigation, search
(Tragédie obecní pastviny)
(Tragédie obecní pastviny)
Line 60: Line 60:
  
 
Tragédie obecní pastviny zahrnuje mnoho situací v reálném světě. Jako několik z mnoha lze uvést například pirátské kopie filmů, podvody s dotacemi, krádeže kovů nebo přehnaný rybolov. Zjednodušeně řečeno situace, kdy efekt mnoha nespolupracujících hráčů může mít negativní až katastrofální efekt na všechny.
 
Tragédie obecní pastviny zahrnuje mnoho situací v reálném světě. Jako několik z mnoha lze uvést například pirátské kopie filmů, podvody s dotacemi, krádeže kovů nebo přehnaný rybolov. Zjednodušeně řečeno situace, kdy efekt mnoha nespolupracujících hráčů může mít negativní až katastrofální efekt na všechny.
 +
 +
{{ambox
 +
| type      = notice
 +
| text      = Napadá Vás nějaký další reálný případ "Tragédie obecní pastviny"?
 +
}}
  
 
=== cerny pasazer ===
 
=== cerny pasazer ===

Revision as of 13:34, 12 June 2016

Úvod

Hry více hráčů označují skupinu her, ve kterých figurují více než dva hráči, nebo skupiny hráčů. Hodně případů z teorie her lze snadno změnit z hry pro pouze dva hráče na hru více hráčů pouze přidáním dalšího aktéra.

V reálném světě jsou hry více hráčů zastoupeny mnohem častěji, než ty s dvěma hráči. Ty jsou zastoupeny víceméně pouze v situacích při interakci s další osobou, nebo skupinou osob stojících za stejným zájmem. Lze namítnout, že určitou hru více hráčů lze přeměnit na hru dvou hráčů, kde strany jsou určeny jako "já" proti "všichni ostatní jako skupina". To by ale příliš zjednodušilo koncept této hry, který je důležitý pro pochopení dané situace.

Vězňovo dilema více hráčů

První a často uváděnou hrou více hráčů je Vězňovo dilema více hráčů. V klasické verzi má hráč 2 možnosti, spolupracovat nebo mlčet. Nejlepší strategie pro oba hráče je mlčení, při které oba dohromady dosáhnout nejvyšší výplaty. Dominantní strategie pro nejvyšší výplatu jednoho hráče je ale spolupracovat, za předpokladu že ten druhý bude mlčet.

V případě více hráčů je situace podobná. Při spolupráci získají všichni lidé nejvíce, zatímco při nespolupráci získá jedinec více než při spolupráci, ale na úkor ostatních.

V této kapitole si představíme nejčastější hry více hráčů z reálného světa.

Tragédie obecní pastviny

Tragédie obecní pastviny (z anglického překladu Tragedy of the Commons) je nejčastějším příkladem uváděným v souvislosti s hrami více hráčů. Spolupráce zde vede k největšímu zisku všech dohromady, což ale není Nashova rovnováha pro jednotlivce. Jednotlivec má tedy nutkání nespolupracovat pro větší osobní zisk. Kdyby se ale rozhodli všichni nespolupracovat, všichni by získali málo.

Jako příklad se uvedeme situaci australských farmářů. Kvůli dlouhodobému suchu mají australští farmáři zeleniny udáno, kolik vody mohou použít na zavlažování. Pokud se budou řídit vládou udaným omezením, jejich výnos na hektar bude menší, než kdyby zavlažovali tak, jak by chtěli.

Jako konkrétní příklad s čísly si uveďme, že normálně by byl výnos 10 tun na hektar, zatímco s omezeným zavlažováním je to 5 t/ha. Pokud pouze pár farmářů ze stovek bude zavlažovat nad vládní limit, ostatních se to téměř nedotkne. Pokud ale limit nebude dodržovat většina, klesna zásoba spodní vody na tolik, že té vyčerpatelné bude málo a výnosy budou pouze 2 t/ha pro nespolupracující a 1t/ha pro spolupracující. Výsledek všech zde závisí na chování většiny.

Situace je znázorněna v této tabulce

všichni ostatní
nespolupracovat spolupracovat
farmář nespolupracovat 2;2 10;5
spolupracovat 1;2 5;5

Jako další konkrétní příklad si uvedeme jeden z informatické oblasti, a to připojení k internetu. Při pohledu do nabídky operátora O2 pro "Internet na doma" lze vidět rychlosti udávané jako "až xx Mb/s". Ono slůvko "až" stojí za tím, jak přípojky domácností fungují a ilustruje naší hru.

Pojďme si nejprve říci, jak připojení pomocí ADSL fungují. Z jednotlivých domácností jsou telefonní linky připojeny do průměrně 1,5 kilometru vzdáleného zařízení jménem DSLAM. Zde jsou data ze všech linek sjednoceny a dále putují po páteřním spoji. Tento páteřní spoj má větší datovou propustnost, ale stále ne tak velkou, aby zvládl maximální tok ze všech připojených telefonních linek současně. Do hry vstupuje zde slůvko "agregace" kterou O2 u ADSL uvádí jako 1:50. To znamená, že na jednu páteřní linku může být připojeno až 50 domácností. Jednoduše lze spočítat, že při maximálním využití tarifu 40mb/s by musela mít páteřní linka kapacitu 2000mb/s. O2 ale počítá s tím, že většina domácností většinu času svojí přípojku nebude využívat vůbec, a tak svůj DSLAM připojí levnějším a pomalejším spojem. Při dodržení agregace 1:50 by mohl být připojen pouze rychlostí 40mb/s. Kdyby v takovém případě chtěli všechny domácnosti využít svoje přípojky v jeden okamžik naplno, dosáhli by pouze rychlosti 0,8mb/s.

V menším měřítku lze podobný princip pozorovat v jednotlivé domácnosti. Pokud má daná domácnost 4 členy a internetovou přípojku s rychlostí stahování 40mb/s, lze logicky odvodit, že férově by mělo na jednoho člena připadnout 10 mb/s. Pokud se ale jeden člen rozhodne stahovat film plnou rychlostí, na ostatní by teoreticky neměla zbýt kapacita žádná.

Tragédie obecní pastviny zahrnuje mnoho situací v reálném světě. Jako několik z mnoha lze uvést například pirátské kopie filmů, podvody s dotacemi, krádeže kovů nebo přehnaný rybolov. Zjednodušeně řečeno situace, kdy efekt mnoha nespolupracujících hráčů může mít negativní až katastrofální efekt na všechny.

cerny pasazer

colunteers dilemma

Aukce

Escalation of commitment

Multiplayer cooperative

deskove hry

karetni hry

Failed to parse (MathML with SVG or PNG fallback (recommended for modern browsers and accessibility tools): Invalid response ("Math extension cannot connect to Restbase.") from server "https://en.wikipedia.org/api/rest_v1/":): {\displaystyle a_1 = b(1) + \frac{[C - v(fň)]}{2}}