Simulace plastového znečištění oceánů
Název simulace: Simulace plastového znečištění oceán
Autor: Štěpán Kovařík - kovs04
Modelovací nástroj: NetLogo
Stav projektu: NA PROJEKTU SE PRACUJE, STRÁNKA NENÍ DOKONČENA
Contents
Definice problému
Vynálezem plastu člověk zhotovil zcela nový problém, který tkví v samotné podstatě plastových výrobků - jejich vlastnosti, které jsou pro konzumní společnost tak lákavé, jsou zároveň velkým trnem v oku přírody, jelikož rozklad takového plastu trvá neprakticky dlouho. Jedním z dopadů neschopnosti lidstva bezpečně a spolehlivě zpracovávat plastové odpady na makroekonomickém měřítku je znečištění řek a oceánů. Tato práce se pokouší pomocí simulace takového znečištění přinést užitečný vhled do problematiky jak pro laika, který nemá o základních skutečnostech povědomí, tak pro zkušené experty, kteří mohou potenciálně výsledky simulace a spojitosti v ní vytvořené použít pro podporu rozhodovacího procesu v rámci definice klíčových faktorů nejen na samotné znečištění oceánů, ale i na jeho mitigaci. Jednou z organizací, která si dala za úkol tento problém řešit, je Ocean Cleanup [1], z jejichž přístupu a metod tato simulace vychází. Oblast zaměření simulace je orientována na největší shluk plastu v oceánu, kterým je Great Pacific Garbage Patch (GPGP) [2], který se nachází západně od Kalifornie, USA.
Cílem simulace je zkoumat mitigační schopnosti úklidových lodí v oblasti Great Pacific Garbage Patch a navrhnout hrubý plán projektu, který by symbolizoval optimální počet nasazených úklidových lodí pro efektivní odbyt plastu a hlavní faktory příspívající do navyšujícího se znečištění a efektivity samotného úklidu.
Metoda
Pro zanesení myšlenky do funkčního prostředí byl využit program NetLogo [3], který slouží pro modelování agentních simulací. Agenti jsou jednotlivé subjekty v daném systému a prostředí, kteří spolu určitým způsobem interagují - stejně jako v oceánu interagují úklidové lodě a kusy plastu. Z důvodu podobnosti těchto jevů byl na základě autorova úsudku o vhodnosti zvolen právě tento program.
Agenti simulace:
- plastics = Jednotlivý kus plastu - v základu je staticky vygenerován, je však možné ho generovat jako přísun nového plastu.
- boats = Sběrné lodě, které sbírají kusy plastu, a odváží ho do přístavu.
- ports = Přístavy, ze kterých vyplouvají sběrné lodě, a kde vykládají svůj náklad.
Model
Mapa simulace
Simulace se odehrává v oceánských vodách pacifického oceánu mezi Havají a pobřežím Kalifornie, kde se shlukuje největší shluk oceánského plastového znečištění na světě. Měřítko mapy je 1 patch = 8km v realitě.
Výpočet měřítka:
- 1. Nejdříve byla analyzována vzdálenost mezi dvěma body na mapě pomocí nástroje FreeMapTools [4]
- 2. V dalším kroku byly stejné vzdálenosti analyzovány pomocí XY soustavy souřadnic přímo v NetLogu, kde byly totožné body zaznamenány ve formě X/Y souřadnic. Z nich pak byla pomoc nástroje CalculatorSoup [5] vypočítána vzdálenost, která se následně porovnala se vzdáleností v realitě. Výsledky porovnání byly pak zprůměrovány a zaokrouhleny. Pro větší kalibraci je vhodné zvolit vícero bodů, nicméně autorovi se číslo shodovalo i z předchozích iterací se starou verzí mapy, která měla velmi podobné měřítko. Veškeré vzdálenostní metriky které operují s kilometry je teda pro potřeby NetLoga, například rychlost sběrné lodě, vydělit osmi.
Text nadpisu
Nastavitelné parametry a ukazatele
Sběrné lodě
boats-num: Nastavení počtu sběrných lodí, které se úklidu účastní. [1-10]
Kapacita lodě
boat-capacity: Nastavení kapacity sběrných lodí. Každá loď má zásobník na 8 kontejnerů, ale viditelně je místa dostupného víc. [8 000 kg - 2 0000 kg] [8 - 20 kontejnerů]
Ukazatel: Počet kontejnerů s kapacitou 1000 kg: Kolik kontejnerů je sběrná loď schopná pojmout [boat-capacity / 1 000]
Rychlost lodě - cestování
boat-speed: Rychlost lodě při běžném cestování [20 - 60 km/h]
Ukazatel: Rychlost lodě při běžném cestování v uzlech[6][boat-speed / 1.82]
Rychlost lodě - sběr plastu
boat-speed-while-harvesting: Rychlost lodě při sběru plastu [1 - 10 km/h]
Ukazatel: Rychlost lodě při sběru plastu v uzlech [boat-speed-while-harvesting / 1.82]
Proměnné spojené s přístavem
selected-port: Přístav [Victoria / San Francisco / Los Angeles]
emptying-speed: Rychlost vykládky plastu v přístavu [6000 - 20000 kg/h]
Ukazatel: Kontejnerů odbaveno za hodinu [emptying-speed / 10000]
Vstupní hodnoty pro generování plastového shluku
number-of-plastics: Vstupní hodnota vyjadřující úvodní počet plastu v shluku [Realita: 108 000 000 000 ks]
total-plastics-weight: Vstupní hodnota vyjadřující úvodní celkovou hmotnost plastů v shluku [Realita: 77 116 393 kg]
Kontrola souladu vstupních hodnot pro generování shluku s reálnými hodnotami ve světě
Ukazatel: Shoda s realitou [%] [(number-of-plastics / 108000000000) * 100]
Ukazatel: Shoda s realitou [%] [((total-plastics-weight / 77116393) * 100)]
Ukazatel: Celková shoda úvodního počtu a hmotnosti plastů s realitou [%] [(((number-of-plastics / 108000000000) * 100) + ((total-plastics-weight / 77116393) * 100)) / 2]
Přísun plastu do plastového shluku
plastic-income: Kolik plastu přibyde do shluku za hodinu. [0 - 100]
total-income-weight: Kolik celkové hmotnosti plastů přibyde do shluku za hodinu [0-100]
Obecné údaje o stavu simulace
Ukazatel: updated-plastics-count: Aktuální počet plastu v oceánu [ks]
Ukazatel: Kolik je v oceánu plastu [tuny] [updated-plastics-weight-sum / 1000]
Údaje o uražených kilometrech
Ukazatel: Celkem uraženo kilometrů [total-distance-traveled]
Ukazatel: Celkem uraženo kilometrů sběrem [total-distance-spent-harvesting]
Ukazatel: Celkem uraženo kilometrů cestováním [total-distance-traveled - total-distance-spent-harvesting]
Ukazatel: Podíl sběrné vzdálenosti k celku [%] [(total-distance-spent-harvesting / total-distance-traveled) * 100]
Ukazatel: Celkem uraženo kilometrů cestováním [total-distance-traveled - total-distance-spent-harvesting]
Ukazatel: Podíl cestovací vzdálenosti k celku [%] [((total-distance-traveled - total-distance-spent-harvesting) / total-distance-traveled) * 100]
Údaje o uplynulém čase
Ukazatel: Uplynulý čas [měsíce] [total-time-passed / 720]
Ukazatel: Uplynulý čas [dny] [total-time-passed / 24]
Ukazatel: Uplynulý čas [hodiny] [total-time-passed]
Ukazatel: Čas strávený sběrem [h] [total-time-spent-harvesting / boats-num]
Ukazatel: Čas strávený sběrem [%] [(total-time-spent-harvesting / boats-num) / total-time-passed * 100]
Ukazatel: Čas strávený cestováním [h] [total-time-spent-cruising / boats-num]
Ukazatel: Čas strávený cestováním [%] [(total-time-spent-cruising / boats-num) / total-time-passed * 100]
Ukazatel: Čas strávený v přístavu [h] [total-time-spent-unloading]
Ukazatel: Čas strávený v přístavu [%] [total-time-spent-unloading / total-time-passed * 100]
Chování simulace
Plasty
Sběrné lodě
Přístavy
Výsledky
Závěr
Kód a přílohy
Reference a použité zdroje
- ↑ The Ocean Cleanup https://theoceancleanup.com/
- ↑ Great Pacific Garbage Patch https://theoceancleanup.com/great-pacific-garbage-patch/
- ↑ NetLogo, a multi-agent programmable modeling environment. https://ccl.northwestern.edu/netlogo/
- ↑ Measure Distance on a Map - FreeMapTools https://www.freemaptools.com/measure-distance.htm
- ↑ Distance Calculator 2D - CalculatorSoup https://www.calculatorsoup.com/calculators/geometry-plane/distance-two-points.php
- ↑ Jednotky.cz - Uzel https://www.jednotky.cz/rychlost/uzel