Simulace ZOO (SIMPROCESS)
Název simulace: Simulace ZOO
Autor: Bc. Ondřej Pišl, piso00
Typ modelu: diskrétní simulace
Modelovací nástroj: SIMPROCESS
Contents
Definice problému
V průběhu zkoumání problému se zadání poměrně změnilo. V návaznosti s komunikací ZOO Praha, bylo zadání změno na přelidněné účasti na programech v průběhu největší špičky návštěvnosti ZOO, tudíž v odpoledních hodinách. Problém se naskýtá ve volbě programů ZOO, dle dostupných informacích o oblíbenosti zvířat, které byly taktéž zjištěny ze statistik ZOO Praha a porovnány vůči sobě.
Simulace znázorňuje volbu návštěvníků v ZOO, na která zvířata se raději chodí podívat a jejich množství.
Metoda
Simulace byla vytvořena za pomoci programu SIMPROCESS, kde je dobře znázorněna/simulována situace chodu ZOO.
Model
Model je zahájen vstupem do ZOO, kdy je čas vstupu od 11:00 do 14:00 v největší špičce. Zde je otestováno, že se zde uplatňuje Poissonovo rozdělení, a to z důvodu že v těchto časech právě začínají programy/představení nejoblíbenějších zvířat. K tomuto slouží proces "Příchod lidí".
Proces "Nákup vstupenek" následovaný po "Přícho lidí" zahrnuje čas strávený u pokladny a projití turnikety, kde je nastavená hodnota pro čtyři poklady, tak aby se lidé rozcházeli k pokladnám s co nejmenším počtem lidí v řadě na vstupenky.
Od turniketů do ZOO jsou zde čtyři možnosti, které si člověk zvolí dle pravděpodobnosti, kam se chce vydat. Pravděpodobnost zahrnuje výpočet oblíbenosti zvířat v globálním měřítku, dle statistik různých ZOO s porovnáním právě ZOO Praha, kde hodnotilo, nebo přispělo 3428 lidí. Viz zdroje níže.
Následují čtyři procesy, které simulují čas strávený právě u jednotlivých zvířat. Mezi tyto procesy patří "Program Outloň", "Program Tučňák", "Program Levhart" a "Program Vakoveverka" nebo možnost přímého odchodu z programů.
Po předešlých programech mají návštěvníci možnost navštívit následující programy a to z programů "Program Outloň" a "Program Tučňák" mohou jít na programy "Program Komba" a "Program Surikata" nebo opět možnost odejít z programů. Volba programů "Program Komba" a "Program Surikata" jsou opět určeny pravděpodobností vypočítány ze statistik. Z programů "Program Levhart" a "Program Vakoveverka" mohou jít na programy "Program Vlk" a "Program Klokánek králikovitý", po těchto programech už je jediná možnost a to odchodu z programů procesem "Odchod"
Výsledky
Momentálně mi SIMPROCESS nedovolí vytáhnout výsledky do souboru, mohl bych požádat o radu, zda nedělám něco špatně?(talk) Jak je na obrázku níže vidět obsazenost entit "Lidi" na nejoblíbenějších programech je velice přelidněná, přičemž tyto programy mají omezenou kapacitu. Příkladem jsou první čtyři kdy "Program outlon" ve skutečnosti má kapacitu přibližných 30 lidí, "Program tucnak" má kapacitu okolo 35 lidí. Mezi programy které však splňují kapacitu je například "Program vlk", kdy jsou venkovní prostory v uvozovkách neomezené. Pouze chci podotknout, že řešení které jsou zde uvedené jsou jen na část ZOO, nikoliv na celek.
Následující problém jsou i kapacity při špičce kdy, je návštěvnost překročena ku příkladu přes 10 000 návštěvníků za jeden den. Viz snímek ze statistických dat na snímku níže. Od toho se také odvíjí vytíženost pokladen, které nadměrně nestíhají.
Přehled jednotlivých programů a jejich obsazenosti
Závěr
Dle získaných dat ze statistik a propočítávání poměrů jako, zda zákazník se zákazník bude chtít podívat na toto zvíře s takovou oblíbeností, mě vneslo do světa úplně neznámých čísel. Mimo jiné z dosažených výsledků vědecké práce vystává otázka, zda by nebylo vhodné v případě ZOO, rozšířit počet programů/výběhu/pavilónů, tak aby zredukovalo množství návštěvníků u právě nejoblíbenějších zvířat.