Odstranování mechu z trávníku

From Simulace.info
Revision as of 17:31, 12 June 2021 by Vavm05 (talk | contribs) (Metoda)
Jump to: navigation, search

Úvodní odstavec

Definice problému

Mech je večný problém lidí se zahradou a existuje několik různých metod, jak se pokusit o jeho odstranění. Tyto metody provádí člověk a do různé míry poškozují i okolní biom, který je žádoucí, nejčastěji trávník. Simulace tedy bude ukazovat, jak dojde k renegeraci trávníku a mechu po zásahu danou metodou

Typ modelu: Multiagentní

Modelovací nástroj: Netlogo

Vlastnosti Prostredi:

  • Vlhkost
  • Provzdušněnost půdy
  • Množství vápníku
  • Množství hnojiva

Vlastnosti půdy jsou simulovány pomocí náhodných čísel na začátku simulace

Agenti:

  • Mech - Pokud prosperuje, šíří se náhodně do sousedních polí. Čím více prosperuje, tím rychleji se šíří. Pokud má nepříznivé podmínky, umírá. Příznivé podmínky pro mech znamená vlhkost, nepříznivé větší množství vápníku.
  • Trávník - Pokud prosperuje, šíří se náhodně do sousedních polí. Čím více prosperuje, tím rychleji se šíří. Pokud má nepříznivé podmínky, umírá. Příznivé podmínky pro trávu představuje prohnojená půda a nepříznivé podmínky představuje neprovzdušněná půda.
  • Člověk - Bude simulován pomocí několika různých metod (agentů) - například použití mechostopu, vertikutátoru, vyhrabání mechu


Parametry:

  • Metoda(agent) - Účinnost na mech
  • Metoda(agent) - Vliv na trávník
  • Metoda(agent) - Rychlost aplikace (simulována jako pohyb agenta)

Konkrétní metody:

  • Vertikutátor - je simulován jako agent, který vyhledává nejbližší mech a s pravděpodobností 70% ho odstraní. Zárověn ale ničí i trávu (s pravděpodobností 10%). Kromě toho provzdušnuje půdu
  • Mechostop - je simulován jako agent, který vyhledává nejbližší mech a s pravděpodobností 90% ho odstraní. Zárověn ale ničí i trávu (s pravděpodobností 20%). Kromě toho zhoršuje poškozuje půdu, simulováno snížením množstvím hnojiva v půdě (vlastnost prostředí)

Cíl simulace: Cílem simulace je ukázat, jaký vliv mají různé metody na podobu trávníku

Metoda

Základem simulace je prostředí (půda), která má určité vlastnosti. V tomto prostředí existují dva druhy (tráva a mech), které spolu soupeří o prostor. Jedná se tedy o dynamické prostředí. Toto se dá dobře simulovat pomocí nástroje NetLogo, kde se vlastnosti půdy dají nastavit a měnit pomocí objektu patches, a šíření, umírání či reakce na změny v okolí (mechu či tráv) se dá dobře simulovat pomocí agentů. Simulace, kterou jsem zatím popsal, by se po určité době dostala do stabilní polohy, která by byla závislá na iniciálních podmínkách (vlastnosti půdy). Tuto stabilitu ale narušuje člověk, který zasahuje do prostředí s cílem podpořit jeden druh (trávu). Toto chování také dává smysl simulovat jako agenta.

Model

včetně parametrů, oborů hodnot, schémat, omezení modelu, apod. Popis musí být natolik detailní, aby podle něj bylo možné experiment zopakovat (a to samozřejmě i bez toho, že by byly k dispozici příslušné soubory s modelem)

Výsledky

výpis výsledků, jejich analýza, interpretace, zhodnocení.

Závěr

jak se Vám podařilo definovaný problém vyřešit

Kód