Nalezení nejideálnějšího množství nápojových stánků a TOITOI na hudebních festivalech
Název: Nalezení nejideálnějšího množství nápojových stánků a TOITOI na hudebních festivalech
Autor: Bc. Aneta Váňová, Vana06 (talk)
Modelovací nástroj: NetLogo
Typ modelu: Multiagentní simulace
Popis modelu:
Venkovní hudební festivaly jsou jedny z nejpopulárnějších událostí, které návštěvníci v letním období navštěvují. Organizátoři těchto organizací musí často kalkulovat kapacitu celého festivalového objektu v návaznosti na popularitu vystupujícího. V návaznosti na tuto proměnnou se musí vypořádat organizátoři s množstvím stánků s nápoji, které budou mít možnost prodeje právě na daném festivalu. Množství nápojových stánků však nemůže být neomezené z důvodu redukce prostoru. Zároveň je třeba najít takové optimální místo, aby návštěvníci festivalu netrávili většinu času festivalu právě ve frontách. Na základě následné doby pití a množství pití, které návštěvníci vypijí musí organizátoři počítat i s množstvím TOITOI mobilních toalet tak, aby jejich kapacita nebyla podhodnocena a návštěvníci se neuchylovali k obcházení pravidel festivalu. Návštěvníci festivalu se též rozhodují na základě dat v procesu tak, aby nestáli ve frontách moc dlouhou dobu.
Cíl simulace:
Účelem této simulace je na základě nastavených parametrů zjistit, jaké množství nápojových stánků a TOITOI bude optimálním řešením dle očekávané návštěvnosti. V návaznosti na toto optimální řešení bude též redukce obcházení pravidel zákazníky a zvýšení jejich spokojenosti (resp. redukce nespokojenosti).
Contents
Definice problému
Z pohledu organizátorů festivalu se často vyskytuje optimalizační otázka "kolik poskytnout sociálních zařízení a nápojových stánků na základě očekávaného množství zákazníků?". Otázka nápojových stánků je jednoduššího rázu, jelikož zde se po většinu času jedná o ziskovou činnost pořadatelů, kteří umístění na festivalech provozovatelům nápojových stánků pronajímají. S ohledem na tento fakt jim tedy větší množství nápojových stánků generuje zisk. Avšak s naddimenzovaným počtem nápojových stánků se následně váže i malá vytíženost těchto stánků a zároveň velké množství prostoru, které stánky zabírají a není možné jej využít k jiným účelům.
Druhá část problému se váže k sociálním zařízením (TOITOI), které pořadatelům finance ubírají a zároveň jsou využívány návštěvníky zdarma. Ačkoliv je částečně tato otázka řešena § 41, odst. 5, Vyhlášky č. 268/2009 Sb., která stanovuje minimální počet sociálních zařízení na 1 toaletu pro 50 žen a 100 mužů, tak z reálného pohledu je evidentní, že ačkoliv je toto množství sociálních zařízení zákonně dostatečné, tak z pohledu návštěvníků se setkáme s protikladným názorem a nespokojeností návštěvníků. V rámci nespokojenosti se organizátoři festivalů následně často setkávají s obcházením pravidel, a to vykonáváním potřeby mimo TOITOI.
Lze tedy říci, že pořadatelé festivalů se snaží s ohledem na očekávanou návštěvnost optimalizovat dvě problematiky:
- optimalizace maximálního počtu nápojových stánků tak, aby mohli pronajmout co největší množství stánkových míst a zároveň, aby stánky nebyly nadhodnoceny a nezabíraly zbytečně nadměrné množství místa, které by ubíralo prostor programu akce,
- optimalizace minimalizace počtu mobilních toalet s ohledem na požadavky zákonné, ale i návštěvnické.
Model
Model je vytvořený v softwaru NetLogo, který je vhodným řešením pro multi-agentní simulace a poskytuje dostatečně variabilní prostředí pro řešení velkého množství optimalizačních problémů. S ohledem na rozhodování velkého množství agentů je tedy k této simulaci nejvhodnějším prostředím.
Agenti
V modelu se vyskytují dva druhy agentů, kteří se generují v rovnoměrném poměru 50:50 na základě vstupního parametru "Počet návštěvníků". Rozdělení je určeno 50:50, jelikož tato informace může pocházet ze dvou zdrojů: predikce či reálná data o prodaných vstupenkách. Ani u jednoho z těchto zdrojů není možné poskytnout stoprocentní kontrolu nad pohlavím návštěvníka. Většina parametrů je u obou druhů agentů stejná, jedná se zde o základní parametry jako je počítání nápojů, základní umístění agentů nebo rychlost chůze. Specifické parametry agentů jsou uvedeny níže:
- Návštěvnice (ženy) festivalu
- ženy jsou v modelu znázorněné růžovou barvou,
- doba strávená na TOI TOI je nastavena na 5 minut,
- kapacita močového měchýře je nastavena na kapacitu 100 - 350 ml.
- Návštěvníci (muži) festivalu
- muži jsou v modelu znázorněni modrou barvou,
- doba strávená na TOI TOI je nastavena na 2 minuty,
- kapacita močového měchýře je nastavena na kapacitu 300 - 400 ml.
Layout modelu
Model je sestaven z viditelných a neviditelných oblastí:
Viditelné oblasti modelu:
- Oblast pódia (1)
- v modelu znázorněno černou barvou,
- umístění v horní části modelu,
- statická část modelu - nemění se v rámci parametrů modelu,
- Oblast nápojových stánků (2)
- v modelu znázorněno žlutou barvou,
- umístění po stranách modelu,
- počet je generovaný na základě vstupních parametrů modelu,
- Oblast TOITOI (3)
- v modelu znázorněno tmavě modrou barvou,
- umístění ve spodní části modelu,
- počet je generovaný na základě vstupních parametrů modelu,
- Vchod / východy
- v modelu znázorněno černými dvoj-čtverci,
- Vchod: (4)
- umístěn v levé horní části modelu,
- Východy: (5)
- umístěno po obou stranách horní části modelu.
Neviditelné oblasti modelu:
- Oblast návštěvníků u pódia (6)
- oblast před pódiem, ve které se zdržují návštěvníci festivalu,
- Oblast k volnému močení mimo TOITOI (7)
- umístěno ve spodních částech modelu po stranách,
- v rámci modelu bylo zjednodušeno nahlížení na tyto oblasti a nebyly jakkoliv schovávány (tak by se vyvíjela situace v realitě),
- Oblast čekání na nápoje a TOITOI (8)
- oblast je umístěna vždy v v okruhu aktivních nápojových stánků a TOITOI.
Parametry modelu
Model obsahuje několik nastavitelných parametrů, které je potřeba nastavit před spuštěním simulace:
- Počet návštěvníků - celé číslo, které identifikuje množství návštěvníků v modelu,
- Začátek festivalu - čas mezi 10:00 - 18:00 hodin se změnami po jedné hodině,
- Konec festivalu - čas mezi 19:00 - 23:00 hodin (23 hodin bylo definováno na základě opatření nočního klidu a častém udělení výjimky o 1 hodinu),
- Počet nápojových stánků - celé číslo mezi 1 a 100 ks,
- Počet TOITOI - celé číslo mezi 1 a 100 ks.
Metody modelu
V modelu se agenti řídí metodami, které popisují jejich chování v rámci modelu:
- customers_move
- metoda umožňující základní pohyb zákazníků v simulaci, kde je odkudkoliv směruje k pohybu a umožňuje jim pohybovat se v oblasti návštěvníků u pódia,
- thirsty_customer
- v této metodě je zakotvená základní logika pro rozhodování o žíznivosti zákazníků,
- ženy pociťují žízeň po 45 minutách, muži po 30 minutách (zároveň je u každého zákazníka toto číslo generováno náhodně dle Poissonova rozdělení),
- na základě dat v procesu se tato doba může prodloužit u žen na 180 minut a mužů na 120 minut (zároveň je u každého zákazníka toto číslo generováno náhodně dle Poissonova rozdělení),
- v případě, že tento čas nastane se zákazníkova barva změní na červenou barvu,
- thirsty_customer_move
- v návaznosti na metodu „thirsty_customer“ se ženy a muži rozhodují v případě pociťování žízně, které je v modelu viditelné pomocí červeného znázornění avatara, k zamíření k nejbližšímu nápojovému stánku,
- thirsty_waiting_customer
- tato metoda popisuje čekání návštěvníků na výdej nápoje,
- doba čepování nápoje a placení je stanovena na 3 minuty (ticky),
- poté se zákazník vydává zpět do oblasti pódia,
- needtopee_customer
- v této metodě je zakotvená základní logika pro rozhodování o potřebě močení návštěvníků,
- ženy pociťují potřebu močení po naplnění močového měchýře mezi 150 - 250 ml tekutinami, muži pociťují potřebu močení po naplnění močového měchýře mezi 300 - 400 ml tekutinami
- množství tekutin v močovém měchýři je počítáno na základě počtu vypitých půllitrových nápojů a je násobeno koeficientem, který znázorňuje vstřebávání nápojů v těle - u mužů je tento koeficient určen náhodně na základě Poissonova rozdělení s průměrem 0,2, u žen s průměrem 0,15,
- pakliže se v modelu vyskytuje velké množství návštěvníků potřebujících močit, tak je kapacita močových měchýřů mužských návštěvníků rozšířena na 400 - 500 ml, u ženských návštěvníků 250 - 350 ml,
- v případě, že tento čas nastane se zákazníkova barva změní na oranžovou barvu,
- needtopee_customer_move
- v návaznosti na metodu „needtopee_customer“ se ženy a muži rozhodují v případě pociťování nutkání močení, které je v modelu viditelné pomocí oranžového znázornění avatara, k zamíření k nejbližší TOITOI,
- needtopee_waiting_customer
- tato metoda popisuje močení návštěvníků v TOITOI,
- na základě výzkumu byla určena doba močení mužů na 3 minuty, u žen byla tato doba určena na 5, minut,
- poté se návštěvník vydává zpět do oblasti pódia,
- free_pee_customers
- v případě, že návštěvník čeká ve frontě delší dobu než je očekávaná, tak se vydává do oblasti volného močení mimo TOITOI a postupuje dle stejné logiky jako v metodě „needtopee_waiting_customer",
- waiting_customer
- tato metoda poskytuje vstupy pro výpočet aktuálního čekacího času na nápoj nebo TOITOI,
- set-unhappy_customers
- v rámci procesu se u návštěvníků propisuje tzv. „unhappy index",
- v případě delší doby čekání na nápoj než 30 minut se připočítává u všech návštěvníků 1 bod k indexu,
- v případě delší doby čekání na TOITOI než 30 minut se připočítává u všech návštěvníků 1 bod k indexu,
- v případě nutnosti močení mimo TOITOI se připočítávají u mužů 3 body k indexu, u žen 4 body k indexu,
- pokud z festivalu odchází zákazník, který pociťuje potřebu močení nebo žízeň, tak jsou mu připočteny 4 body k indexu,
- v rámci procesu se u návštěvníků propisuje tzv. „unhappy index",
- setup-end_of_festival
- v průběhu festivalu se neustále kontroluje doba trvání festivalu,
- v případě, že je festival u konce se návštěvníci, kteří nestojí frontu na nápoj, nebo nepociťují potřebu močit uchýlí k odchodu,
- dvě hodiny po ukončení festivalu se většinou již zavírá celý areál a tudíž i zákazníci žízniví a pociťující nutkání močit opouští areál festivalu.
Průběh simulace
Prvním krokem před samotným spuštěním simulace je nastavení vstupních parametrů simulace tak, aby splňovaly požadavky organizátorů festivalu. Primárně se tedy předpokládá, že organizátoři jsou si vědomi popularity vystupujícího a na základě predikcí či aktuálních dat v návaznosti na prodané vstupenky jsou schopni identifikovat očekávané množství návštěvníků. Následně je třeba určit očekávanou dobu konání festivalu (v tomto kroku je potřeba počítat s plnou funkčností festivalu - tzn. všichni návštěvníci přichází ve stanovený čas) a tedy identifikovat začátek a konec festivalu.
V rámci samotné simulaci následně pořadatelé určují počet nápojových stánků a TOITOI, kde, jak již bylo zmíněno, je třeba počítat se snahou maximalizace množství nápojových stánků a optimální minimalizace množství TOITOI.
S ohledem na tyto dva cíle je tedy potřeba spouštět simulaci víckrát a hledat optimální řešení tak, aby nedocházelo k obcházení pravidel a návštěvníci nebyli nuceni močit mimo TOITOI a zároveň, aby bylo maximalizováno množství prodaných nápojů.
V průběhu simulace lze nahlížet na průběh simulace v grafické části výstupů simulace, avšak nejreprezentativnější data jsou viditelná po skončení simulace (tzn. po odchodu posledního návštěvníka).
Shrnutí a výsledky
Závěr
Kód
Zdrojové soubory simulace:
Zdroje
Vyhláška č. 268/2009 Sb., § 41, odst. 5: Vyhláška o technických požadavcích na stavby. 2009. Dostupné také z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2009-268#p41