Nalezení nejideálnějšího množství nápojových stánků a TOITOI na hudebních festivalech
Název: Nalezení nejideálnějšího množství nápojových stánků a TOITOI na hudebních festivalech
Autor: Bc. Aneta Váňová, Vana06 (talk)
Modelovací nástroj: NetLogo
Typ modelu: Multiagentní simulace
Popis modelu:
Venkovní hudební festivaly jsou jedny z nejpopulárnějších událostí, které návštěvníci v letním období navštěvují. Organizátoři těchto organizací musí často kalkulovat kapacitu celého festivalového objektu v návaznosti na popularitu vystupujícího. V návaznosti na tuto proměnnou se musí vypořádat organizátoři s množstvím stánků s nápoji, které budou mít možnost prodeje právě na daném festivalu. Množství nápojových stánků však nemůže být neomezené z důvodu redukce prostoru. Zároveň je třeba najít takové optimální místo, aby návštěvníci festivalu netrávili většinu času festivalu právě ve frontách. Na základě následné doby pití a množství pití, které návštěvníci vypijí musí organizátoři počítat i s množstvím TOITOI mobilních toalet tak, aby jejich kapacita nebyla podhodnocena a návštěvníci se neuchylovali k obcházení pravidel festivalu. Návštěvníci festivalu se též rozhodují na základě dat v procesu tak, aby nestáli ve frontách moc dlouhou dobu.
Cíl simulace:
Účelem této simulace je na základě nastavených parametrů zjistit, jaké množství nápojových stánků a TOITOI bude optimálním řešením dle očekávané návštěvnosti. V návaznosti na toto optimální řešení bude též redukce obcházení pravidel zákazníky a zvýšení jejich spokojenosti (resp. redukce nespokojenosti).
Contents
Definice problému
Z pohledu organizátorů festivalu se často vyskytuje optimalizační otázka "kolik poskytnout sociálních zařízení a nápojových stánků na základě očekávaného množství zákazníků?". Otázka nápojových stánků je jednoduššího rázu, jelikož zde se po většinu času jedná o ziskovou činnost pořadatelů, kteří umístění na festivalech provozovatelům nápojových stánků pronajímají. S ohledem na tento fakt jim tedy větší množství nápojových stánků generuje zisk. Avšak s naddimenzovaným počtem nápojových stánků se následně váže i malá vytíženost těchto stánků a zároveň velké množství prostoru, které stánky zabírají a není možné jej využít k jiným účelům.
Druhá část problému se váže k sociálním zařízením (TOITOI), které pořadatelům finance ubírají a zároveň jsou využívány návštěvníky zdarma. Ačkoliv je částečně tato otázka řešena § 41, odst. 5, Vyhlášky č. 268/2009 Sb., která stanovuje minimální počet sociálních zařízení na 1 toaletu pro 50 žen a 100 mužů, tak z reálného pohledu je evidentní, že ačkoliv je toto množství sociálních zařízení zákonně dostatečné, tak z pohledu návštěvníků se setkáme s protikladným názorem a nespokojeností návštěvníků. V rámci nespokojenosti se organizátoři festivalů následně často setkávají s obcházením pravidel, a to vykonáváním potřeby mimo TOITOI.
Lze tedy říci, že pořadatelé festivalů se snaží s ohledem na očekávanou návštěvnost optimalizovat dvě problematiky:
- optimalizace maximálního počtu nápojových stánků tak, aby mohli pronajmout co největší množství stánkových míst a zároveň, aby stánky nebyly nadhodnoceny a nezabíraly zbytečně nadměrné množství místa, které by ubíralo prostor programu akce,
- optimalizace minimalizace počtu mobilních toalet s ohledem na požadavky zákonné, ale i návštěvnické.
Model
Model je vytvořený v softwaru NetLogo, který je vhodným řešením pro multi-agentní simulace a poskytuje dostatečně variabilní prostředí pro řešení velkého množství optimalizačních problémů. S ohledem na rozhodování velkého množství agentů je tedy k této simulaci nejvhodnějším prostředím.
Agenti
V modelu se vyskytují dva druhy agentů, kteří se generují v rovnoměrném poměru 50:50 na základě vstupního parametru "Počet návštěvníků". Většina parametrů je u obou druhů agentů stejná, jedná se zde o základní parametry jako je počítání nápojů, základní umístění agentů nebo rychlost chůze. Specifické parametry agentů jsou uvedeny níže:
- Návštěvnice (ženy) festivalu
- ženy jsou v modelu znázorněné růžovou barvou,
- doba strávená na TOI TOI je nastavena na 5 minut,
- kapacita močového měchýře je nastavena na kapacitu 100 - 350 ml.
- Návštěvníci (muži) festivalu
- muži jsou v modelu znázorněni modrou barvou,
- doba strávená na TOI TOI je nastavena na 2 minuty,
- kapacita močového měchýře je nastavena na kapacitu 300 - 400 ml.
Layout modelu
Model je sestaven z viditelných a neviditelných oblastí:
Viditelné oblasti modelu:
- Oblast pódia (1)
- v modelu znázorněno černou barvou,
- umístění v horní části modelu,
- statická část modelu - nemění se v rámci parametrů modelu,
- Oblast nápojových stánků (2)
- v modelu znázorněno žlutou barvou,
- umístění po stranách modelu,
- počet je generovaný na základě vstupních parametrů modelu,
- Oblast TOITOI (3)
- v modelu znázorněno tmavě modrou barvou,
- umístění ve spodní části modelu,
- počet je generovaný na základě vstupních parametrů modelu,
- Vchod / východy
- v modelu znázorněno černými dvoj-čtverci,
- Vchod: (4)
- umístěn v levé horní části modelu,
- Východy: (5)
- umístěno po obou stranách horní části modelu.
Neviditelné oblasti modelu:
- Oblast návštěvníků u pódia (6)
- oblast před pódiem, ve které se zdržují návštěvníci festivalu,
- Oblast k volnému močení mimo TOITOI (7)
- umístěno ve spodních částech modelu po stranách,
- v rámci modelu bylo zjednodušeno nahlížení na tyto oblasti a nebyly jakkoliv schovávány (tak by se vyvíjela situace v realitě),
- Oblast čekání na nápoje a TOITOI (8)
- oblast je umístěna vždy v v okruhu aktivních nápojových stánků a TOITOI.
Parametry modelu
Model obsahuje několik nastavitelných parametrů, které je potřeba nastavit před spuštěním simulace:
- Počet návštěvníků - celé číslo, které identifikuje množství návštěvníků v modelu,
- Začátek festivalu - čas mezi 10:00 - 18:00 hodin se změnami po jedné hodině,
- Konec festivalu - čas mezi 19:00 - 23:00 hodin (23 hodin bylo definováno na základě opatření nočního klidu a častém udělení výjimky o 1 hodinu),
- Počet nápojových stánků - celé číslo mezi 1 a 100 ks,
- Počet TOITOI - celé číslo mezi 1 a 100 ks.
Metody modelu
V modelu se agenti řídí metodami, které popisují jejich chování v rámci modelu:
- customers_move
- metoda umožňující základní pohyb zákazníků v simulaci, kde je odkudkoliv směruje k pohybu a umožňuje jim pohybovat se v oblasti návštěvníků u pódia,
- thirsty_customer
- v této metodě je zakotvená základní logika pro rozhodování o žíznivosti zákazníků,
- ženy pociťují žízeň po 45 minutách, muži po 30 minutách (zároveň je u každého zákazníka toto číslo generováno náhodně dle Poissonova rozdělení),
- na základě dat v procesu se tato doba může prodloužit u žen na 180 minut a mužů na 120 minut (zároveň je u každého zákazníka toto číslo generováno náhodně dle Poissonova rozdělení),
- v případě, že tento čas nastane se zákazníkova barva změní na červenou barvu,
- thirsty_customer_move
- v návaznosti na metodu „thirsty_customer“ se ženy a muži rozhodují v případě pociťování žízně, které je v modelu viditelné pomocí červeného znázornění avatara, k zamíření k nejbližšímu nápojovému stánku,
- thirsty_waiting_customer
- tato metoda popisuje čekání návštěvníků na výdej nápoje,
- doba čepování nápoje a placení je stanovena na 3 minuty (ticky),
- poté se zákazník vydává zpět do oblasti pódia,
- needtopee_customer
- v této metodě je zakotvená základní logika pro rozhodování o potřebě močení návštěvníků,
- ženy pociťují potřebu močení po naplnění močového měchýře mezi 150 - 250 ml tekutinami, muži pociťují potřebu močení po naplnění močového měchýře mezi 300 - 400 ml tekutinami
- množství tekutin v močovém měchýři je počítáno na základě počtu vypitých půllitrových nápojů a je násobeno koeficientem, který znázorňuje vstřebávání nápojů v těle - u mužů je tento koeficient určen náhodně na základě Poissonova rozdělení s průměrem 0,2, u žen s průměrem 0,15,
- pakliže se v modelu vyskytuje velké množství návštěvníků potřebujících močit, tak je kapacita močových měchýřů mužských návštěvníků rozšířena na 400 - 500 ml, u ženských návštěvníků 250 - 350 ml,
- v případě, že tento čas nastane se zákazníkova barva změní na oranžovou barvu,
- needtopee_customer_move
- v návaznosti na metodu „needtopee_customer“ se ženy a muži rozhodují v případě pociťování nutkání močení, které je v modelu viditelné pomocí oranžového znázornění avatara, k zamíření k nejbližší TOITOI,
- needtopee_waiting_customer
- tato metoda popisuje močení návštěvníků v TOITOI,
- na základě výzkumu byla určena doba močení mužů na 3 minuty, u žen byla tato doba určena na 5, minut,
- poté se návštěvník vydává zpět do oblasti pódia,
- free_pee_customers
- v případě, že návštěvník čeká ve frontě delší dobu než je očekávaná, tak se vydává do oblasti volného močení mimo TOITOI a postupuje dle stejné logiky jako v metodě „needtopee_waiting_customer",
- waiting_customer
- tato metoda poskytuje vstupy pro výpočet aktuálního čekacího času na nápoj nebo TOITOI,
- set-unhappy_customers
- v rámci procesu se u návštěvníků propisuje tzv. „unhappy index",
- v případě delší doby čekání na nápoj než 30 minut se připočítává u všech návštěvníků 1 bod k indexu,
- v případě delší doby čekání na TOITOI než 30 minut se připočítává u všech návštěvníků 1 bod k indexu,
- v případě nutnosti močení mimo TOITOI se připočítávají u mužů 3 body k indexu, u žen 4 body k indexu,
- pokud z festivalu odchází zákazník, který pociťuje potřebu močení nebo žízeň, tak jsou mu připočteny 4 body k indexu,
- v rámci procesu se u návštěvníků propisuje tzv. „unhappy index",
- setup-end_of_festival
- v průběhu festivalu se neustále kontroluje doba trvání festivalu,
- v případě, že je festival u konce se návštěvníci, kteří nestojí frontu na nápoj, nebo nepociťují potřebu močit uchýlí k odchodu,
- dvě hodiny po ukončení festivalu se většinou již zavírá celý areál a tudíž i zákazníci žízniví a pociťující nutkání močit opouští areál festivalu.
Průběh simulace
Shrnutí a výsledky
Závěr
Kód
Zdrojové soubory simulace:
Zdroje
Vyhláška č. 268/2009 Sb., § 41, odst. 5: Vyhláška o technických požadavcích na stavby. 2009. Dostupné také z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2009-268#p41