Simulace implementace SW projektu pro potreby PM

From Simulace.info
Revision as of 20:21, 10 June 2024 by Pavl11 (talk | contribs) (Model)
Jump to: navigation, search

Simulace implementace SW projektu pro potřeby projektového řízení

Zadání

Název simulace: Simulace implementace SW projektu pro potřeby projektového řízení

Předmět: 4IT495 Simulace systémů

Semestr: LS 2023/2024

Autor: Lucie Pavlová

Typ modelu: Systémová dynamika

Modelovací nástroj: Vensim


Cíl

Cílem simulace projektu pomocí Vensim je vizualizovat jednotlivé kroky softwaroveho projektu a umožnit tak celkový pohled a odhad reakce systému na změny v jednotlivých vstupech. Díky simulaci by mělo být možné odhadnout, jaký je optimální poměr mezi rychlostí analýzy, implementace a testování, tak aby nedocházelo k prodlevám, ale tým nebyl ani přetížený. Například pokud přidáme kapacity do týmu testování, pozitivní efekt na termín dodání se nemusí projevit, protože nebude, co testovat. Jednou z metrik průběžně sledovaných v průběhu projektu je velocity (produktivita) týmu v počtech StoryPoints za Sprint. Aktuální hodnota Velocity analýzy, implementace a testování, může být dosazena do modelu a projektový manažer vidí efekt na konečný termín dodání. Cílem projektového řízení je také plánování nasazení jednotlivých rolí, tak aby na sebe práce plynule navazovali, nedocházelo k čekání, ale ani přetíženíjednotlivých rolí. Simulace poskytne odhady času potřebného od jednotlivých členů týmu a umožní simulovat načasování práce bude nejefektivnější.

Metoda a prostředí simulace

Simulace je realizována prostřednictvím nástroje Vensim.

Model

Diagram stavů a toků

PM Sumulace SF.png

Běžící simulace

PM Simulace Running.png

Proměnné modelu

Proměnné modelu, které je možné v rámci simulace měnit a sledovat, jak se změna projeví v rámci systému:


NumberOfRequirements: celkový počet funkčních požadavků v úvodu projektu, ovlivňuje rozsah projektu.

Počáteční hodnota: 200 (Rosah 1 - 2000)


J

Complexity: reprezentuje rozsah, obecnost a také míru nepřesnosti průměrného požadavku. Použitou jednotkou je StoryPoint.

Počáteční hodnota: 21 (1 - 56)


J

AnalysisVelocityPerDay: Udává rychlost analýzy v počtech StoryPoints za den.

Počáteční hodnota: 20 (0 - 20)


J

ImplementationVelocityPerDay: Udává rychlost implementace v počtech StoryPoints za den.

Počáteční hodnota: 5 (0 - 40)


J

TestingVelocityPerDay: Udává rychlost testování v počtech StoryPoints za den.

Počáteční hodnota: 5 (0 - 20)


FailRate: Udává procento chybovosti při testování.

Počáteční hodnota: 0.2 (0.01 - 0.99)


Requirements: Jde o zásobním představující rozsah projektu ve StoryPointech.

Vzorec: NumberOfRequirements*Complexity


Analysis: je tok, který zajišťuje přeměnu Requirements v Work to do, tj. zadání práce pro vývojový tým.

Vzorec: IF THEN ELSE(Requirements>0, MIN(Requirements, AnalysisVelocityPerDay) , 0 )

Náhodné proměnné

nemoc výpověď dovolená chyba v analýze

Kód

File:PMSimulation Pavl11.mdl


Zdroje

LI, Suinan. A generic model of project management with Vensim. 2008. Master's Thesis. Universiteteti Agder/Agder University. https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/bitstream/handle/11250/137043/Suinan_Li.pdf?sequence=1

BESTEIRO, Élen Nara Carpim; DE SOUZA PINTO, Jefferson; NOVASKI, Olívio. Success factors in project management. Business management dynamics, 2015, 4.9. https://web.archive.org/web/20180420205905id_/http://bmdynamics.com/issue_pdf/bmd110530a-%2019-34.pdf

WYSOCKI, Robert: Effective Project Management: Traditional, Agile, Extreme. Seventh edition. Indianapolis: Wiley, 2014.