Odstranování mechu z trávníku
Úvodní odstavec
Contents
Definice problému
Mech je večný problém lidí se zahradou a existuje několik různých metod, jak se pokusit o jeho odstranění. Tyto metody provádí člověk a do různé míry poškozují i okolní biom, který je žádoucí, nejčastěji trávník. Simulace tedy bude ukazovat, jak dojde k renegeraci trávníku a mechu po zásahu danou metodou
Typ modelu: Multiagentní
Modelovací nástroj: Netlogo
Vlastnosti Prostredi:
- Vlhkost
- Provzdušněnost půdy
- Množství vápníku
- Množství hnojiva
Vlastnosti půdy jsou simulovány pomocí náhodných čísel na začátku simulace
Agenti:
- Mech - Pokud prosperuje, šíří se náhodně do sousedních polí. Čím více prosperuje, tím rychleji se šíří. Pokud má nepříznivé podmínky, umírá. Příznivé podmínky pro mech znamená vlhkost, nepříznivé větší množství vápníku.
- Trávník - Pokud prosperuje, šíří se náhodně do sousedních polí. Čím více prosperuje, tím rychleji se šíří. Pokud má nepříznivé podmínky, umírá. Příznivé podmínky pro trávu představuje prohnojená půda a nepříznivé podmínky představuje neprovzdušněná půda.
- Člověk - Bude simulován pomocí několika různých metod (agentů) - například použití mechostopu, vertikutátoru, vyhrabání mechu
Parametry:
- Metoda(agent) - Účinnost na mech
- Metoda(agent) - Vliv na trávník
- Metoda(agent) - Rychlost aplikace (simulována jako pohyb agenta)
Konkrétní metody:
- Vertikutátor - je simulován jako agent, který vyhledává nejbližší mech a s pravděpodobností 70% ho odstraní. Zárověn ale ničí i trávu (s pravděpodobností 10%). Kromě toho provzdušnuje půdu
- Mechostop - je simulován jako agent, který vyhledává nejbližší mech a s pravděpodobností 90% ho odstraní. Zárověn ale ničí i trávu (s pravděpodobností 20%). Kromě toho zhoršuje poškozuje půdu, simulováno snížením množstvím hnojiva v půdě (vlastnost prostředí)
Cíl simulace: Cílem simulace je ukázat, jaký vliv mají různé metody na podobu trávníku
Metoda
Základem simulace je prostředí (půda), která má určité vlastnosti. V tomto prostředí existují dva druhy (tráva a mech), které spolu soupeří o prostor. Jedná se tedy o dynamické prostředí. Toto se dá dobře simulovat pomocí nástroje NetLogo, kde se vlastnosti půdy dají nastavit a měnit pomocí objektu patches, a šíření, umírání či reakce na změny v okolí (mechu či tráv) se dá dobře simulovat pomocí agentů. Simulace, kterou jsem zatím popsal, by se po určité době dostala do stabilní polohy, která by byla závislá na iniciálních podmínkách (vlastnosti půdy). Tuto stabilitu ale narušuje člověk, který zasahuje do prostředí s cílem podpořit jeden druh (trávu). Toto chování také dává smysl simulovat jako agenta.
Model
Vlatnosti půdy, náhodně generované, parametrizovatelé:
- vapnik ((random 100) + vapenitost-pudy)
- vlhko ((random 100) + vlhkost-pudy)
- hnojeni random 100
- provzdusnenost random 100
Vlatnosti trávníku:
- Vhodnost okolního prostředí pro růst (dále nazývám spokojenost) - základní metrika, zda se tráva bude rozmnožovat, umře, či jen přežívá. Hodnota na začátku nastavena na 30.
Je ovlivnována vlastnostmi půdy:
- Hnojení(50+) - přidává +1 ke spokojenosti
- Nízká provzdušněnost (50) - ubírá -1 od spokojenosti
- Rozmnožování probíhá náhodně do jednoho ze sousedních polí, pokud je spokojenost vyšší než 50. Tráva se rozmnožuje rychleji, jeli spokojenost vysoká (podle vzorce spokojenost/30, kde se bere číslo před desetinou čárkou)
Výsledky
výpis výsledků, jejich analýza, interpretace, zhodnocení.
Závěr
jak se Vám podařilo definovaný problém vyřešit