Xsmim28
Simulace pastýřského psa
Historické povolání pastýře se neobešlo bez psího pomocníka, který člověku naháněl stádo ovcí a tím ho držel pohromadě. Tato simulace si klade za cíl simulovat chování pastýřova psa, který má za úkol nahnat stádo do ohrady. Stádo je složeno z ovcí, které přirozeně utíkají před predátorem. Pes musí být schopen narážet na stádo tak, aby se ovce přesunovali směrem k ohradě dokud jim nezbyde nic jiného, než do ní vběhnout. Ovce se pohybují ve stádu, nicméně existuje pravděpodobnost, že některé ovce, které hůře snáší stres se oddělí od stáda. Pastýřův pes tyto rebelské ovce musí nahnat zpátky do stáda nebo do ohrady.
Větší stáda ovcí mají tendenci pomaleji a neochotněji reagovat na dorážky psa, protože ovce na druhé straně stáda jsou daleko a bezprostředně neví o hrozbě a tudíž reagují pouze podle reakcí ostatních ovcí. Reakce se přenáší stádem jako "vlna". Více psů dokáže manipulovat se stádem rychleji, je však větší hrozba rebelujících ovcí, které pak musejí individuálně nahánět.
Zadání
Název simulace: Pastýřův pes
Předmět: 4IT495 Simulace systémů (LS 2015/2016)
Autor: Bc. Martin Šmíd
Typ modelu: Multiagentní
Modelovací nástroj: NetLogo
Agenti
- Pastýřův pes (psy)
- Ovce
Parametry
- Počet psů
- Počet ovcí ve stádě
- Velikost pastevecké louky
- Umístění ohrady
Výstupy práce
Simulací je možno vyzkoušet kolik času zabere pastýřovi nahnat stádo do ohrady s ohledem na počet psů, velikost stáda a podobně. Tímto způsobem může najít optimální množství psů, kteří jsou schopní nahnat stádo do ohrady v rozumném čase.
Dobrý den, tak v první řadě mě nenapadá méně vhodné prostředí pro takovou simulaci, než je NetLogo, a co se týče zadání, odkazuji na poznámku Olega z napsanou na tomto místě v minulém semestru [1].
Zkrátka, hazard nebrat. Ne že bysme měli něco proti hazardu, ale prostě to z podstaty věci nepřináší nijak zajímavé výsledky a ani přinášet nemůže, jinak by to nebyl hazard. Tomáš (talk) 02:27, 9 May 2016 (CEST)