Difference between revisions of "User talk:Xgubk00"
(→Jak model pracuje) |
|||
Line 30: | Line 30: | ||
'''Tlačítko Setup''' - dojde k počátečnímu nastavení, zobrazí se nám rozhraní přesýpacích hodin. | '''Tlačítko Setup''' - dojde k počátečnímu nastavení, zobrazí se nám rozhraní přesýpacích hodin. | ||
+ | |||
'''Number of balls''' - umožní nám nastavit objem zrnek písku v přesýpacích hodinách. | '''Number of balls''' - umožní nám nastavit objem zrnek písku v přesýpacích hodinách. | ||
+ | |||
'''Tlačítko Charge''' - při stisknutí nám naplní přesýpací hodiny na požadovaný počet zrnek písku, který lze nastavit v number of balls. Po naplnění je potřeba tlačítko vypnout. | '''Tlačítko Charge''' - při stisknutí nám naplní přesýpací hodiny na požadovaný počet zrnek písku, který lze nastavit v number of balls. Po naplnění je potřeba tlačítko vypnout. | ||
+ | |||
'''Tlačítko Go''' - spustí padání zrnek písku | '''Tlačítko Go''' - spustí padání zrnek písku | ||
+ | |||
'''Tlačítko Turnover''' - při stiknutí dojde k otočení přesýpacích hodin | '''Tlačítko Turnover''' - při stiknutí dojde k otočení přesýpacích hodin | ||
Revision as of 18:08, 12 June 2013
Tato stránka slouží jako Výzkumná zpráva simulace "Přesýpací hodiny" k semestrálnímu projektu pro předmět 4IT495 Simulace systémů (LS 2012/2013) na Vysoké škole ekonomické v Praze.
Zadání
Název simulace: Přesýpací hodiny
Autor: Kristýna Gubišová
Předmět: 4IT495 Simulace systémů (LS 2012/2013)
Typ modelu: Multiagentní model
Nástroj modelu: Netlogo
Definice problému
Následující model simuluje chování zrn písku v přesýpacích hodinách, které pro měření času využívají právě pohyb zrvn písku, která se vždy sypou dolů díky zemské přitažlivosti.
Přesýpací hodiny se skládají ze dvou baněk (trychtýřů), které jsou spojené úzkým hrdlem. Zrna písku se postupně přesýpají z horní do spodní baňky. Jakmile je horní baňka prázdná, hodiny by mělo být možné obrátit, aby bylo možné pokračovat v měření dalšího časového úseku.
Jak se zrna písku zachovají nastane-li v hodinách nějaká překážka.
Přesýpací hodiny. Za jak dlouho se přesype písek resp. propadnou různě velká zrna písku, určitým otvorem v přesýpacích hodinách při pořád stejné gravitaci. Možné rozšíření: Písek uvnitř baňky se rozemílá na drobnější, tzn. hodiny se začnou přecházet.
Agenty by byly jednotlivá zrna písku, která by se jednoduše sypala zhora, skrz zužující se trychtýř, takže by písek byl dávkován. Jednotlivá zrna by mohla být modifikovatelná, tedy dala by se měnit jejich velikost (do velikosti otvoru, jinak by došlo k ucpání). Sledovali bychom se také písek skládá na dně. Bylo by možné do hodin vložit i nějakou překážku a sledovat jak si s ní písek poradí. Mohli bychom také sledovat jak se přesýpání změní, nastane-li gravitační zrychlení.
Metoda
Metoda vypracování: NetLogo
Jak model pracuje
Tlačítko Setup - dojde k počátečnímu nastavení, zobrazí se nám rozhraní přesýpacích hodin.
Number of balls - umožní nám nastavit objem zrnek písku v přesýpacích hodinách.
Tlačítko Charge - při stisknutí nám naplní přesýpací hodiny na požadovaný počet zrnek písku, který lze nastavit v number of balls. Po naplnění je potřeba tlačítko vypnout.
Tlačítko Go - spustí padání zrnek písku
Tlačítko Turnover - při stiknutí dojde k otočení přesýpacích hodin
Model
Model je vytvořen v prostředí NetLogo 5.0.1., jehož základem je svět ve tvaru čtverce o rozměru 41x41px (max. pxcor a pycor = 20) s centrem na souřadnicích 0;0, a vněmž máme červenou barvou vymezené dvě baňky, které jsou spojené hrdlem.