Difference between revisions of "Simulace plastového znečištění oceánů"

From Simulace.info
Jump to: navigation, search
(Mapa simulace)
(Mapa simulace)
Line 27: Line 27:
 
===Mapa simulace===
 
===Mapa simulace===
 
[[File:mapa simulace.png]]
 
[[File:mapa simulace.png]]
 +
 +
Simulace se odehrává v oceánských vodách pacifického oceánu mezi Havají a pobřežím Kalifornie, kde se shlukuje největší shluk oceánského plastového znečištění na světě.
 +
Měřítko mapy je 1 patch = 8km v realitě.
 +
 +
'''Výpočet měřítka:'''
 +
* 1 test
  
 
===Nastavitelné parametry===
 
===Nastavitelné parametry===

Revision as of 14:49, 16 June 2024

Název simulace: Simulace plastového znečištění oceán

Autor: Štěpán Kovařík - kovs04

Modelovací nástroj: NetLogo

Stav projektu: NA PROJEKTU SE PRACUJE, STRÁNKA NENÍ DOKONČENA

Definice problému

Vynálezem plastu člověk zhotovil zcela nový problém, který tkví v samotné podstatě plastových výrobků - jejich vlastnosti, které jsou pro konzumní společnost tak lákavé, jsou zároveň velkým trnem v oku přírody, jelikož rozklad takového plastu trvá neprakticky dlouho. Jedním z dopadů neschopnosti lidstva bezpečně a spolehlivě zpracovávat plastové odpady na makroekonomickém měřítku je znečištění řek a oceánů. Tato práce se pokouší pomocí simulace takového znečištění přinést užitečný vhled do problematiky jak pro laika, který nemá o základních skutečnostech povědomí, tak pro zkušené experty, kteří mohou potenciálně výsledky simulace a spojitosti v ní vytvořené použít pro podporu rozhodovacího procesu v rámci definice klíčových faktorů nejen na samotné znečištění oceánů, ale i na jeho mitigaci. Jednou z organizací, která si dala za úkol tento problém řešit, je Ocean Cleanup [1], z jejichž přístupu a metod tato simulace vychází. Oblast zaměření simulace je orientována na největší shluk plastu v oceánu, kterým je Great Pacific Garbage Patch (GPGP) [2], který se nachází západně od Kalifornie, USA.

Cílem simulace je zkoumat mitigační schopnosti úklidových lodí v oblasti Great Pacific Garbage Patch a navrhnout hrubý plán projektu, který by symbolizoval optimální počet nasazených úklidových lodí pro efektivní odbyt plastu a hlavní faktory příspívající do navyšujícího se znečištění a efektivity samotného úklidu.

Metoda

Pro zanesení myšlenky do funkčního prostředí byl využit program NetLogo [3], který slouží pro modelování agentních simulací. Agenti jsou jednotlivé subjekty v daném systému a prostředí, kteří spolu určitým způsobem interagují - stejně jako v oceánu interagují úklidové lodě a kusy plastu. Z důvodu podobnosti těchto jevů byl na základě autorova úsudku o vhodnosti zvolen právě tento program.

Agenti simulace:

  • plastics = Jednotlivý kus plastu - v základu je staticky vygenerován, je však možné ho generovat jako přísun nového plastu.
  • boats = Sběrné lodě, které sbírají kusy plastu, a odváží ho do přístavu.
  • ports = Přístavy, ze kterých vyplouvají sběrné lodě, a kde vykládají svůj náklad.

Model

Mapa simulace

Mapa simulace.png

Simulace se odehrává v oceánských vodách pacifického oceánu mezi Havají a pobřežím Kalifornie, kde se shlukuje největší shluk oceánského plastového znečištění na světě. Měřítko mapy je 1 patch = 8km v realitě.

Výpočet měřítka:

  • 1 test

Nastavitelné parametry

Sběrné lodě

Počet lodí: V kódu jako boats-num, umožňuje nastavit počet sběrných lodí, které se úklidu účastní.

Ukazatele

Chování simulace

Plasty

Sběrné lodě

Přístavy

Výsledky

Závěr

Kód a přílohy

Reference a použité zdroje

  1. The Ocean Cleanup https://theoceancleanup.com/
  2. Great Pacific Garbage Patch https://theoceancleanup.com/great-pacific-garbage-patch/
  3. NetLogo, a multi-agent programmable modeling environment. https://ccl.northwestern.edu/netlogo/