Difference between revisions of "Simulace plastového znečištění oceánů"
Line 4: | Line 4: | ||
'''Modelovací nástroj:''' [https://ccl.northwestern.edu/netlogo/ NetLogo] | '''Modelovací nástroj:''' [https://ccl.northwestern.edu/netlogo/ NetLogo] | ||
+ | |||
+ | '''Stav projektu:''' NA PROJEKTU SE PRACUJE, STRÁNKA NENÍ DOKONČENA | ||
=Definice problému= | =Definice problému= | ||
Line 18: | Line 20: | ||
* plastics = Jednotlivý kus plastu. | * plastics = Jednotlivý kus plastu. | ||
* boats = Sběrné lodě. | * boats = Sběrné lodě. | ||
− | * ports = Přístavy, ze | + | * ports = Přístavy, ze kterých vyplouvají sběrné lodě, a kde vykládají svůj náklad. |
=Model= | =Model= |
Revision as of 12:03, 15 June 2024
Název simulace: Simulace plastového znečištění oceán
Autor: Štěpán Kovařík - kovs04
Modelovací nástroj: NetLogo
Stav projektu: NA PROJEKTU SE PRACUJE, STRÁNKA NENÍ DOKONČENA
Contents
Definice problému
Vynálezem plastu člověk zhotovil zcela nový problém, který tkví v samotné podstatě plastových výrobků - jejich vlastnosti, které jsou pro konzumní společnost tak lákavé, jsou zároveň velkým trnem v oku přírody, jelikož rozklad takového plastu trvá neprakticky dlouho. Jedním z dopadů neschopnosti lidstva bezpečně a spolehlivě zpracovávat plastové odpady na makroekonomickém měřítku je znečištění řek a oceánů. Tato práce se pokouší pomocí simulace takového znečištění přinést užitečný vhled do problematiky jak pro laika, který nemá o základních skutečnostech povědomí, tak pro zkušené experty, kteří mohou potenciálně výsledky simulace a spojitosti v ní vytvořené použít pro podporu rozhodovacího procesu v rámci definice klíčových faktorů nejen na samotné znečištění oceánů, ale i na jeho mitigaci. Jednou z organizací, která si dala za úkol tento problém řešit, je Ocean Cleanup, z jejichž přístupu a metod tato simulace vychází. Oblast zaměření simulace je orientována na největší shluk plastu v oceánu, kterým je Great Pacific Garbage Patch (GPGP), který se nachází západně od Kalifornie, USA.
Cílem simulace je zkoumat mitigační schopnosti úklidových lodí v oblasti Great Pacific Garbage Patch a navrhnout hrubý plán projektu, který by symbolizoval optimální počet nasazených úklidových lodí pro efektivní odbyt plastu a hlavní faktory příspívající do navyšujícího se znečištění a efektivity samotného úklidu.
Metoda
Pro zanesení myšlenky do funkčního prostředí byl využit program NetLogo, který slouží pro modelování agentních simulací. Agenti jsou jednotlivé subjekty v daném systému a prostředí, kteří spolu určitým způsobem interagují - stejně jako v oceánu interagují úklidové lodě a kusy plastu. Z důvodu podobnosti těchto jevů byl na základě autorova úsudku zvolen právě tento program.
Agenti simulace:
- plastics = Jednotlivý kus plastu.
- boats = Sběrné lodě.
- ports = Přístavy, ze kterých vyplouvají sběrné lodě, a kde vykládají svůj náklad.