Difference between revisions of "Simulace implementace SW projektu pro potreby PM"
(→Proměnné) |
(→Metoda a prostředí simulace) |
||
Line 22: | Line 22: | ||
=== Metoda a prostředí simulace === | === Metoda a prostředí simulace === | ||
− | Simulace | + | Simulace je realizována prostřednictvím nástroje Vensim. |
===Model=== | ===Model=== |
Revision as of 20:19, 10 June 2024
Contents
Simulace implementace SW projektu pro potřeby projektového řízení
Zadání
Název simulace: Simulace implementace SW projektu pro potřeby projektového řízení
Předmět: 4IT495 Simulace systémů
Semestr: LS 2023/2024
Autor: Lucie Pavlová
Typ modelu: Systémová dynamika
Modelovací nástroj: Vensim
Cíl
Cílem simulace projektu pomocí Vensim je vizualizovat jednotlivé kroky softwaroveho projektu a umožnit tak celkový pohled a odhad reakce systému na změny v jednotlivých vstupech. Díky simulaci by mělo být možné odhadnout, jaký je optimální poměr mezi rychlostí analýzy, implementace a testování, tak aby nedocházelo k prodlevám, ale tým nebyl ani přetížený. Například pokud přidáme kapacity do týmu testování, pozitivní efekt na termín dodání se nemusí projevit, protože nebude, co testovat. Jednou z metrik průběžně sledovaných v průběhu projektu je velocity (produktivita) týmu v počtech StoryPoints za Sprint. Aktuální hodnota Velocity analýzy, implementace a testování, může být dosazena do modelu a projektový manažer vidí efekt na konečný termín dodání. Cílem projektového řízení je také plánování nasazení jednotlivých rolí, tak aby na sebe práce plynule navazovali, nedocházelo k čekání, ale ani přetíženíjednotlivých rolí. Simulace poskytne odhady času potřebného od jednotlivých členů týmu a umožní simulovat načasování práce bude nejefektivnější.
Metoda a prostředí simulace
Simulace je realizována prostřednictvím nástroje Vensim.
Model
Diagram stavů a toků
Běžící simulace
Proměnné modelu
Proměnné modelu, které je možné v rámci simulace měnit a sledovat, jak se změna projeví v rámci systému:
NumberOfRequirements: celkový počet funkčních požadavků v úvodu projektu, ovlivňuje rozsah projektu.
Počáteční hodnota: 200 (Rosah 1 - 2000)
J
Complexity: reprezentuje rozsah, obecnost a také míru nepřesnosti průměrného požadavku. Použitou jednotkou je StoryPoint.
Počáteční hodnota: 21 (1 - 56)
J
AnalysisVelocityPerDay: Udává rychlost analýzy v počtech StoryPoints za den.
Počáteční hodnota: 20 (0 - 20)
J
ImplementationVelocityPerDay: Udává rychlost implementace v počtech StoryPoints za den.
Počáteční hodnota: 5 (0 - 40)
J
TestingVelocityPerDay: Udává rychlost testování v počtech StoryPoints za den.
Počáteční hodnota: 5 (0 - 20)
FailRate: Udává procento chybovosti při testování.
Počáteční hodnota: 0.2 (0.01 - 0.99)
Requirements: Jde o zásobním představující rozsah projektu ve StoryPointech.
Vzorec: NumberOfRequirements*Complexity
Analysis: je tok, který zajišťuje přeměnu Requirements v Work to do, tj. zadání práce pro vývojový tým.
Vzorec: IF THEN ELSE(Requirements>0, MIN(Requirements, AnalysisVelocityPerDay) , 0 )
Náhodné proměnné
nemoc výpověď dovolená chyba v analýze
Kód
Zdroje
LI, Suinan. A generic model of project management with Vensim. 2008. Master's Thesis. Universiteteti Agder/Agder University. https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/bitstream/handle/11250/137043/Suinan_Li.pdf?sequence=1
BESTEIRO, Élen Nara Carpim; DE SOUZA PINTO, Jefferson; NOVASKI, Olívio. Success factors in project management. Business management dynamics, 2015, 4.9. https://web.archive.org/web/20180420205905id_/http://bmdynamics.com/issue_pdf/bmd110530a-%2019-34.pdf
WYSOCKI, Robert: Effective Project Management: Traditional, Agile, Extreme. Seventh edition. Indianapolis: Wiley, 2014.