Difference between revisions of "Stádo pakoňů"
(→Agenti) |
(→Agenti) |
||
Line 17: | Line 17: | ||
==== Agenti ==== | ==== Agenti ==== | ||
− | + | ===== Pakůň ===== | |
− | + | ====== Chování v simulaci ====== | |
V simulaci je chování pakoňů definováno následovně: | V simulaci je chování pakoňů definováno následovně: |
Revision as of 20:52, 12 June 2023
Contents
Stádo pakoňů
Křehká rovnováha života na savaně závisí na složitých ekologických vztazích, kde mohou mít sebemenší změny podmínek vlnivý dopad na populace zvířat, které ji obývají. Klíčovým prvkem v této složité síti života jsou pakoně, ikonický druh obývající tyto rozlehlé pastviny, které jsou významně ovlivňovány výkyvy teplot a srážek. Tato simulace se zabývá dynamickou souhrou mezi pakoni, jejich hlavním predátorem - lvem - a rozmarností prostředí a zaměřuje se na to, jak dostupnost zdrojů ovlivňuje jejich přežití.
Definice problému
Cílem této práce je simulovat chování stád pakoňů v různých podmínkách prostředí, zejména pokud jde o dostupnost vody a potravy. Cílem simulace je pochopit vliv faktorů prostředí na přežití stád pakoňů v přítomnosti jejich přirozených predátorů, lvů.
Metoda
Simulace byla provedena v rámci prostředí NetLogo. Byly modelovány interakce a chování pakoňů a lvů v prostředí savany. Pro simulaci byly zahrnuty parametry, jako je věk, zdraví, rychlost, vytrvalost nebo hlad a žízeň.
Simulace byla provedena čtyřikrát za různých počátečních podmínek zdrojů: 25 %, 50 %, 75 % a 100 % dostupnosti zdrojů.
Model
Agenti
Pakůň
Chování v simulaci
V simulaci je chování pakoňů definováno následovně:
Krmení: Pakoně vyhledávají trsy trávy a konzumují je, čímž se zvyšuje jejich proměnná "hlad". Jakmile zkonzumují trs trávy, změní se jeho barva na šedou, což znamená, že byl sněden. Pití: Když jejich proměnná "žízeň" klesne pod určitou mez, hledají políčka s vodou, aby se napili, a zvyšují si tak úroveň "žízně". Běhání: Aby se vyhnuli ulovení lvem, utíkají před lvy za předpokladu, že se dostanou příliž blízko a jejich stav je "lovení". Používají flocking algoritmus, aby se vyhnuli kolizím a sladili svůj směr s blízkými pakoni. Žití: Pakoně mohou zemřít hladem, žízní nebo na následky lovu lvů. Když pakoně zemřou, stanou se z nich "mrtvoly", které mohou lvi sežrat. Každý pakůň má určitou váhu, která udává i váhu mrtvoly. Po sežrání (vyčerpání váhy) mrtvoly mrtvola zmizí. Reprodukce: Samice pakoňů mohou v období páření zabřeznout a porodit mláďata. Mláďata následují svou matku, dokud nedosáhnou určitého věku, nespotřebovávají po tuto dobu zdroje (předpoklad, že jsou kojeni).
- Lvi
- Chování v simulaci
V simulaci je chování lvů definováno následovně:
Lov: Lvi loví pakoně pro potravu. Mohou se zaměřit buď na živé pakoně, nebo primárně na jejich mrtvoly, přičemž při úspěšném lovu se jim zvyšuje proměnná "hlad". Pití: Když proměnná "žízeň" klesne pod určitou hranici, lvi hledají vodní nádrže, aby se napili, a zvyšují si tak úroveň "žízně". Odpočinek: Lvi mají stav odpočinku, během něhož se odeberou do stínu pod strom. Žití: Na rozdíl od pakoňů lvi v simulaci umírají pouze hladem nebo žízní, protože jsou vrcholovými predátory.
U obou agentů, pakoňů i lvů, se v pravidelných intervalech (každý "tick" simulace) aktualizuje jejich výdrž, hlad a žízeň. Rovněž řídí stavy svého chování na základě různých podnětů z prostředí a vnitřních proměnných, jako je hlad a žízeň.
Výsledky
Byly shromážděny údaje o počtu pakoňů průběhu času, jejich průměrném zdraví a četnosti lovů lvů.
Výsledky simulace ukázaly minimální rozdíly mezi čtyřmi podmínkami zdrojů, s výjimkou podmínky 25 %, kdy pakoně nakonec zemřeli hlady.
Závěr
Výsledky simulace naznačují, že dostupnost zdrojů má přímý vliv na přežití stád pakoňů. Jakmile se dostupnost zdrojů sníží na 25 %, hrozí populaci pakoňů vyhynutí v důsledku hladovění. Co se četnosti lovu lvy týče je tato hodota nezměněna v závislosti na množství zdrojů.
Kód
(Zde uveďte nastavovací část kódu. Nezapomeňte, že skutečný kód bude třeba přiložit jako doplňkový soubor v rámci vašeho úkolu).
Reference
(Zde uveďte všechny odkazy nebo zdroje, které jste použili při tvorbě simulace a psaní článku).