Difference between revisions of "Optimalizace počtu výčapov piva na štadióne (Simprocess)"
(→Model) |
m (→Model) |
||
Line 65: | Line 65: | ||
| '''Kupovanie lístkov''' || Delay || Exp(2.0)/Minutes || akcia entity kupovania lístkov, priemerná doba predaja sa nelíši podľa druhu fanúšika, takže pani pri okienku vybaví priemerna za 1 minútu 1 diváka || žiadne | | '''Kupovanie lístkov''' || Delay || Exp(2.0)/Minutes || akcia entity kupovania lístkov, priemerná doba predaja sa nelíši podľa druhu fanúšika, takže pani pri okienku vybaví priemerna za 1 minútu 1 diváka || žiadne | ||
|- | |- | ||
− | | '''Čapovanie piva na štadióne''' || Delay || Exp(2.0)/Minutes || priemerná doba načapovania a predania jedného piva na štadióne || * <i>Accept Entity</i> : inkrementuje o 1 globálnu premenu modelu PeopleInQueue | + | | '''Čapovanie piva na štadióne''' || Delay || Exp(2.0)/Minutes || priemerná doba načapovania a predania jedného piva na štadióne ||* <i>Accept Entity</i> : inkrementuje o 1 globálnu premenu modelu PeopleInQueue použitú pri rozhodvaní, kde si dá pivo |
− | * <i>Release Entity</i> : | + | * <i>Release Entity</i> : dekrementuje o 1 globálnu premenu modelu PeopleInQueue a inkrementuje pomocnú premennú BeerSold |
|- | |- | ||
− | | '''Čapovanie piva v krčme''' || Delay || Exp(3.0)/Minutes || priemerná doba načapovania a predania jedného piva v krčme trvá o minútu dlhšie ako na štadióne | + | | '''Čapovanie piva v krčme''' || Delay || Exp(3.0)/Minutes || priemerná doba načapovania a predania jedného piva v krčme trvá o minútu dlhšie ako na štadióne ||* <i>Release Entity</i> : dekrementuje o 1 pomocnú premennú BeerLost |
|- | |- | ||
| '''Sledovanie zápasu pivára''' || Delay || Tri(25,40,60)/Minutes || pivár si dá pivo v priemere každých 40 minút, avšak niekedy si ide po ďalšie pivo skôr, už po 25 minutách, no na druhej strane viac ako 60 minút nevydrží určite | | '''Sledovanie zápasu pivára''' || Delay || Tri(25,40,60)/Minutes || pivár si dá pivo v priemere každých 40 minút, avšak niekedy si ide po ďalšie pivo skôr, už po 25 minutách, no na druhej strane viac ako 60 minút nevydrží určite |
Revision as of 15:40, 17 June 2019
Contents
Zadání
Název simulace: Simulace optímálneho počtu výčapov piva na štadióne
Autor: Bc. Dominik Turák, turd01
Typ modelu: Diskrétni simulace
Modelovací nástroj: SIMPROCESS
Popis Modelu
Na hokejových alebo futbalových zápasoch sa často stáva, že človek musí čakať na pivo v dlhom rade celú večnosť. Navyše, ak sa poblízku štadióna nachádza podnik, v ktorom tiež čapujú pivo, ľudia sa mnohokrát rozhodnú ísť si radšej načapovať pivo tam, pretože je to pre nich mnohokrát výhodnejšie, najmä z finančného hľadiska. Štadión tým pádom stráca potencionálny zisk a naopak, pri malom počte ľudí zbytočne prepláca pracujúcich výčapníkov.
Cíl simulace
Nájsť otpimálny počet výčapov prihľiadnúc na počet ľudí na štadióne tak, aby sa minimalizovali straty od nedočkavých ľudí, ktorí si radšej zvolia konkurenčný výčap, avšak zachovať počet píp na čo najnižšom možnom čísle.
Metóda
Nasledujúce tabuľky približuje chovanie modelu a opisujú význam vybraných vstupných dát.
Názov entity | Názov schedule | Typ distribúcie | jednotka času | start/end |
---|---|---|---|---|
Fan | First real fans | Poi(20.0) | 1 minúta | 16:00 - 16:30 |
Fan | Normal real fans | Poi(30.0) | 1 minúta | 16:30 - 17:00 |
Beer guy | First Beer guys | Poi(15.0) | 1 minúta | 16:00 - 16:30 |
Beer guy | Normal Beer fans | Poi(10.0) | 1 minúta | 16:30 - 17:00 |
Pri generovaní fanúšikov som použil Poison Distribúciu, keďže entity sa generujú v krátkom časovom intervale, čo najlepšie vyhovuje mojmu prípadu, kedy sa snažím čo najrealistickejšie vystihnúť príchod fanúšikov na štadión.
Názov entity | Pravdepodobnosť zakúpenia piva ihneď po príchode | Dlžka sledovania zápasu do dalšieho piva (v minútach) |
---|---|---|
Fan | 0% | Tri(40,55,80) |
Beer guy | 40% | Tri(30,40,60) |
Hlavné rozdiely medzi pivármi a obyčajnými fanúšikmi je túžba po pive. Zatiaľ čo obyčajný fanúšik si nikdy pri vstupe nedá pivo, u pivára je až 40% šanca, že sa tak rozhodne. Na delay označujúci sledovanie zápasu som tentokrát použil Triangulovú distribúciu, čo je v tomto prípade lepšie ako Exponenciálna distribúcia, ktorá by tak dobre nevystihovala realitu, pretože v momentálnom modeli každí dostane chuť na pivo niekedy inokedy, a nie takmer všetci ľudia naraz ( v poradí ako prichádzali na štadión ) , ako by to bolo pri Exponenciálnej distribúcii.
Model
Hlavná obrazovka obsahuje hlavne Dynamic Labels, ktoré zjednodušujú pozorovanie simulácie. Generovanie fanúšika(Generate) je proces vysvetlený v tabuľke vyššie , Užívanie si zápasu(Process) je hlavný proces obsahujúci všetko potrebné na simulovanie hokejového zápasu a požiadaviek na pivo a Odchod domov(Dispose) simuluje odchod entity zo štadióna. Celá simulácia simuluje dátum 12.12.2018 s časom trvania 16:00 - 19:30 a približný výskyt divákov na zápase prvej slovenskej ligy v meste Prešov.
Názov | Názov nástroja | Typ distribúcie | Popis | Expressions |
---|---|---|---|---|
Kupovanie lístkov | Delay | Exp(2.0)/Minutes | akcia entity kupovania lístkov, priemerná doba predaja sa nelíši podľa druhu fanúšika, takže pani pri okienku vybaví priemerna za 1 minútu 1 diváka | žiadne |
Čapovanie piva na štadióne | Delay | Exp(2.0)/Minutes | priemerná doba načapovania a predania jedného piva na štadióne | * Accept Entity : inkrementuje o 1 globálnu premenu modelu PeopleInQueue použitú pri rozhodvaní, kde si dá pivo
|
Čapovanie piva v krčme | Delay | Exp(3.0)/Minutes | priemerná doba načapovania a predania jedného piva v krčme trvá o minútu dlhšie ako na štadióne | * Release Entity : dekrementuje o 1 pomocnú premennú BeerLost |
Sledovanie zápasu pivára | Delay | Tri(25,40,60)/Minutes | pivár si dá pivo v priemere každých 40 minút, avšak niekedy si ide po ďalšie pivo skôr, už po 25 minutách, no na druhej strane viac ako 60 minút nevydrží určite | |
Sledovanie zápasu fanúšika | Delay | Tri(40,60,80)/Minutes | divák si dá pivo v priemere každých 60 minút, avšak niekedy si ide po ďalšie pivo skôr, po 40 minutách, no na druhej strane viac ako 80 minút nevydrží určite | |
'Dám si pivo? ' | Branch | Tri(25,40,60)/Minutes | pivár si dá pivo v priemere každých 40 minút, avšak niekedy si ide po ďalšie pivo skôr, už po 25 minutách, no na druhej strane viac ako 60 minút nevydrží určite |
Výsledky
Závěr
Simulácia by sa dala rozšíriť o množstvo ďalších rozhodnutí, ako je napríklad potreba ísť na WC alebo zahrnúť skutočnosť, že by si ľudia v bufere mohli kúpiť aj niečo iné ako pivo. Pri mojom nastavení ani 40 píp na čapovanie nestačilo na to, aby štadíón nestrácal zisky (čo sa týka predaného piva, výčapníci a ich hodinová mzda v modeli zatiaľ chýba tiež) z divákov, ktorí chcú pivo v rovnaký čas. Naopak, otpimalizáciu prihľiadnúc na tento fakt by som považoval nasadenie 20 píp, kde by ale pracovníci nemali takmer žiaden oddych. Som rád, že som si nakoniec vybral Simprocess, pretože tento nástroj môže byť v budúcnosti veľmi žiadaný.
Kód
File:HockeyMatchesBeersOptimalization.spm
Reference
http://simprocess.com/Documentation/Windows_Manuals/SIMPROCESS_Getting_Started_Manual.pdf http://simprocess.com/Documentation/SIMPROCESS_Expression_Demo_Models.pdf