Difference between revisions of "Simulace Sjezdovky (NetLogo)"
Line 16: | Line 16: | ||
= Model = | = Model = | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
==Vlastnosti Modelu== | ==Vlastnosti Modelu== | ||
Line 52: | Line 46: | ||
'''People_injured_ski_env''': Počet lidí, kteří se srazili s hranicemi sjezdovky (Borders) (pro každou skupinu) | '''People_injured_ski_env''': Počet lidí, kteří se srazili s hranicemi sjezdovky (Borders) (pro každou skupinu) | ||
+ | |||
+ | == Agenti == | ||
+ | |||
+ | '''People''': Lidé přicházející na sjezdovku a využívající jejích služeb | ||
+ | |||
+ | '''Borders''': Hranice sjezdovky, omezující pohyb lyžařů. Jejich jedinou vlastností jsou souřadnice, kde se nácházejí. | ||
===Nastavitelné Vlastnosti People=== | ===Nastavitelné Vlastnosti People=== |
Revision as of 17:17, 16 June 2019
Contents
Zadání
Název simulace: Simulace sjezdovky
Autor: Michal Pokorný
Typ modelu: Multiagentní
Modelovací nástroj: NetLogo
Popis Modelu: Simulace pohybu lyžařů/snowboardistů na svahu. Účastníci simulace jsou nejdříve vyvezeni vlekem/ky na vrcholek svahu a následně v závislosti na svojí strategii sjedou svah dolů. Simulace by řešila optimální počet a průchodnost vleků v závislosti na počtu účastníků (toto lze řešit výpočtem), počet nehod v závislosti na počtu vleků/účastníků a porovnání jednotlivých strategií účastníků (jejich rychlost) s pravděpodobností jejich srážky s jiným účastníkem.
Metoda
Model je vytvořen v softwaru NetLogo, který je určen především pro modelování multiagentních systémů. Lze v něm pomocí různých způsobů inputů měnit vlastnosti modelu v průběhu simulace. Stejně tak lze pomocí monitorovacích objektů sledovat klíčové hodnoty probíhající simulace a sledovat jejich průběh v čase pomocí grafů. Model sjezdovky vychází ze skutečníé sjezdovky nacházející se ve ski areálu Pec pod Sněžkou - Černá Hora, Jarov, 1b. Tato sjezdovka je obsluhována jedním vlekem.
Model
Vlastnosti Modelu
Globální Vlastnosti Modelu
Entry_x: X souřadnice vstupu, Y souřadnice je 0 (úpatí svahu)
Exit_x: X souřadnice vstupu, Y souřadnice je 0 (úpatí svahu)
Tow_x: X souřadnice vleku
Nastavitelné Vlastnosti Modelu
People_max: Maximální počet lidí v areálu
Speed_tow: Rychlost vleku
Width_env: Šířka hranice sjezdovky, nastavitelná pouze před vygenerováním modelu
Monitorované vlastnosti modelu
People_ski_count: Počet úspěšných sjezdů lyžaři (pro každou skupinu)
People_total: Celkový počet lidí, kteří vstoupili do areálu (pro každou skupinu)
People_injured_nonski: Počet lidí, kteří se zasekli (zranili) při jiné činnosti než je lyžování (pro každou skupinu)
People_injured_ski: Počet lidí, kteří se srazili s jinými lidmi (pro každou skupinu)
People_injured_ski_env: Počet lidí, kteří se srazili s hranicemi sjezdovky (Borders) (pro každou skupinu)
Agenti
People: Lidé přicházející na sjezdovku a využívající jejích služeb
Borders: Hranice sjezdovky, omezující pohyb lyžařů. Jejich jedinou vlastností jsou souřadnice, kde se nácházejí.
Nastavitelné Vlastnosti People
Speed_ski: Rychlost při lyžování (pro každou skupinu)
Turn_ski: Jak často se rozhoduje o změně směru (vyšší číslo = méně často) (pro každou skupinu)
Speed_normal: Rychlost v nelyžařských prostorech (pro každou skupinu)
Ski_max: Maximální počet sjezdů před opuštěním areálu
Pomocné Vlastnosti People
Action: Aktuální akce
Group: Skupina do které daný člověk patří, vlastnosti členů skupiny lze nastavovat globálně. Každému člověku je přiřazena skupina náhodně při jeho vstupu do areálu
Stuck_check_x, Stuck_check_y, Confused: Vlastnosti pro kontrolování zaseknutí se v nelyžařských prostorech
Crashed, Crashed_environment: Vlastnosti pro kontrolování srážky s jinými agenty