Difference between revisions of "Simulace Sjezdovky (NetLogo)"

From Simulace.info
Jump to: navigation, search
(Created page with "== Zadání == '''Název simulace''': Simulace sjezdovky '''Autor''': Michal Pokorný '''Typ modelu''': Multiagentní '''Modelovací nástroj''': NetLogo '''Popis Modelu'...")
 
Line 11: Line 11:
 
'''Popis Modelu''': Simulace pohybu lyžařů/snowboardistů na svahu. Účastníci simulace jsou nejdříve vyvezeni vlekem/ky na vrcholek svahu a následně v závislosti na svojí strategii sjedou svah dolů.
 
'''Popis Modelu''': Simulace pohybu lyžařů/snowboardistů na svahu. Účastníci simulace jsou nejdříve vyvezeni vlekem/ky na vrcholek svahu a následně v závislosti na svojí strategii sjedou svah dolů.
 
Simulace by řešila optimální počet a průchodnost vleků v závislosti na počtu účastníků (toto lze řešit výpočtem), počet nehod v závislosti na počtu vleků/účastníků a porovnání jednotlivých strategií účastníků (jejich rychlost) s pravděpodobností jejich srážky s jiným účastníkem.
 
Simulace by řešila optimální počet a průchodnost vleků v závislosti na počtu účastníků (toto lze řešit výpočtem), počet nehod v závislosti na počtu vleků/účastníků a porovnání jednotlivých strategií účastníků (jejich rychlost) s pravděpodobností jejich srážky s jiným účastníkem.
 +
 +
== Metoda ==
 +
Model je vytvořen v softwaru NetLogo, který je určen především pro modelování multiagentních systémů. Lze v něm pomocí různých způsobů inputů měnit vlastnosti modelu v průběhu simulace. Stejně tak lze pomocí monitorovacích objektů sledovat klíčové hodnoty probíhající simulace a sledovat jejich průběh v čase pomocí grafů. Model sjezdovky vychází ze skutečníé sjezdovky nacházející se ve ski areálu Pec pod Sněžkou - Černá Hora, Jarov, 1b. Tato sjezdovka je obsluhována jedním vlekem.
 +
 +
== Model ==
 +
 +
=== Agenti ===
 +
 +
'''People''': Lidé přicházející na sjezdovku a využívající jejích služeb
 +
'''Borders''': Hranice sjezdovky, omezující pohyb lyžařů. Jejich jedinou vlastností jsou souřadnice, kde se nácházejí.
 +
 +
===Globální Vlastnosti Modelu===
 +
 +
'''Entry_x''': X souřadnice vstupu, Y souřadnice je 0 (úpatí svahu)
 +
'''Exit_x''': X souřadnice vstupu, Y souřadnice je 0 (úpatí svahu)
 +
'''Tow_x''': X souřadnice vleku
 +
 +
===Nastavitelné Vlastnosti Modelu===
 +
 +
'''People_max''': Maximální počet lidí v areálu
 +
'''Speed_tow''': Rychlost vleku
 +
'''Width_env''': Šířka hranice sjezdovky, nastavitelná pouze před vygenerováním modelu
 +
 +
===Monitorované vlastnosti modelu===
 +
 +
'''People_ski_count''': Počet úspěšných sjezdů lyžaři (pro každou skupinu)
 +
'''People_total''': Celkový počet lidí, kteří vstoupili do areálu (pro každou skupinu)
 +
'''People_injured_nonski''': Počet lidí, kteří se zasekli (zranili) při jiné činnosti než je lyžování (pro každou skupinu)
 +
'''People_injured_ski''': Počet lidí, kteří se srazili s jinými lidmi (pro každou skupinu)
 +
'''People_injured_ski_env''': Počet lidí, kteří se srazili s hranicemi sjezdovky (Borders) (pro každou skupinu)
 +
 +
===Nastavitelné Vlastnosti People===
 +
'''Speed_ski''': Rychlost při lyžování (pro každou skupinu)
 +
'''Turn_ski''': Jak často se rozhoduje o změně směru (vyšší číslo = méně často) (pro každou skupinu)
 +
'''Speed_normal''': Rychlost v nelyžařských prostorech (pro každou skupinu)
 +
'''Ski_max''': Maximální počet sjezdů před opuštěním areálu
 +
 +
===Pomocné Vlastnosti People===
 +
'''Action''': Aktuální akce
 +
'''Group''': Skupina do které daný člověk patří, vlastnosti členů skupiny lze nastavovat globálně. Každému člověku je přiřazena skupina náhodně při jeho vstupu do areálu
 +
'''Stuck_check_x''', '''Stuck_check_y''', '''Confused''': Vlastnosti pro kontrolování zaseknutí se v nelyžařských prostorech
 +
'''Crashed''', '''Crashed_environment''': Vlastnosti pro kontrolování srážky s jinými agenty

Revision as of 17:14, 16 June 2019

Zadání

Název simulace: Simulace sjezdovky

Autor: Michal Pokorný

Typ modelu: Multiagentní

Modelovací nástroj: NetLogo

Popis Modelu: Simulace pohybu lyžařů/snowboardistů na svahu. Účastníci simulace jsou nejdříve vyvezeni vlekem/ky na vrcholek svahu a následně v závislosti na svojí strategii sjedou svah dolů. Simulace by řešila optimální počet a průchodnost vleků v závislosti na počtu účastníků (toto lze řešit výpočtem), počet nehod v závislosti na počtu vleků/účastníků a porovnání jednotlivých strategií účastníků (jejich rychlost) s pravděpodobností jejich srážky s jiným účastníkem.

Metoda

Model je vytvořen v softwaru NetLogo, který je určen především pro modelování multiagentních systémů. Lze v něm pomocí různých způsobů inputů měnit vlastnosti modelu v průběhu simulace. Stejně tak lze pomocí monitorovacích objektů sledovat klíčové hodnoty probíhající simulace a sledovat jejich průběh v čase pomocí grafů. Model sjezdovky vychází ze skutečníé sjezdovky nacházející se ve ski areálu Pec pod Sněžkou - Černá Hora, Jarov, 1b. Tato sjezdovka je obsluhována jedním vlekem.

Model

Agenti

People: Lidé přicházející na sjezdovku a využívající jejích služeb Borders: Hranice sjezdovky, omezující pohyb lyžařů. Jejich jedinou vlastností jsou souřadnice, kde se nácházejí.

Globální Vlastnosti Modelu

Entry_x: X souřadnice vstupu, Y souřadnice je 0 (úpatí svahu) Exit_x: X souřadnice vstupu, Y souřadnice je 0 (úpatí svahu) Tow_x: X souřadnice vleku

Nastavitelné Vlastnosti Modelu

People_max: Maximální počet lidí v areálu Speed_tow: Rychlost vleku Width_env: Šířka hranice sjezdovky, nastavitelná pouze před vygenerováním modelu

Monitorované vlastnosti modelu

People_ski_count: Počet úspěšných sjezdů lyžaři (pro každou skupinu) People_total: Celkový počet lidí, kteří vstoupili do areálu (pro každou skupinu) People_injured_nonski: Počet lidí, kteří se zasekli (zranili) při jiné činnosti než je lyžování (pro každou skupinu) People_injured_ski: Počet lidí, kteří se srazili s jinými lidmi (pro každou skupinu) People_injured_ski_env: Počet lidí, kteří se srazili s hranicemi sjezdovky (Borders) (pro každou skupinu)

Nastavitelné Vlastnosti People

Speed_ski: Rychlost při lyžování (pro každou skupinu) Turn_ski: Jak často se rozhoduje o změně směru (vyšší číslo = méně často) (pro každou skupinu) Speed_normal: Rychlost v nelyžařských prostorech (pro každou skupinu) Ski_max: Maximální počet sjezdů před opuštěním areálu

Pomocné Vlastnosti People

Action: Aktuální akce Group: Skupina do které daný člověk patří, vlastnosti členů skupiny lze nastavovat globálně. Každému člověku je přiřazena skupina náhodně při jeho vstupu do areálu Stuck_check_x, Stuck_check_y, Confused: Vlastnosti pro kontrolování zaseknutí se v nelyžařských prostorech Crashed, Crashed_environment: Vlastnosti pro kontrolování srážky s jinými agenty