Difference between revisions of "Fuzzy logic/cs"

From Simulace.info
Jump to: navigation, search
m
m (dokončenie abstraktu)
Line 1: Line 1:
 
{{DISPLAYTITLE:Fuzzy logika v agentním rozhodování}}
 
{{DISPLAYTITLE:Fuzzy logika v agentním rozhodování}}
  
Fuzzy Logika vznikla v kontexte teórie fuzzy množín, ktorú prvý krát predstavil Zadeh v roku 1965.e určená na modelovanie logických úvah s neurčitými alebo nepresnými údajmi. Vzťahuje sa na rodinu [https://en.wikipedia.org/wiki/Many-valued_logic viachodnotových logík], takže stanovuje hodnotu pravdy (v tomto prípade pravdivostný stupeň) logicky zložených návrhov <i>(napr. "Peter je bohatý a Ivan je vysoký.")</i> na základe posudzovania pravdivosti výrokov z ktorých je zložená<ref name="fuzzyBasic"> Cintula, Petr, Fermüller, Christian G. and Noguera, Carles, "Fuzzy Logic", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2017 Edition), Edward N. Zalta (ed.), Dostupné z : https://plato.stanford.edu/archives/fall2017/entries/logic-fuzzy/</ref>. Inými slovami, tak ako v reálnom svete, pra
+
'''Fuzzy Logika''' vznikla v kontexte teórie <i>Fuzzy množín</i>, ktorú prvý krát predstavil '''L.A. Zadeh''' v roku 1965. <i>Fuzzy množina</i> priradí stupeň členstva <i>()</i>. Vzťahuje sa na rodinu [https://en.wikipedia.org/wiki/Many-valued_logic viachodnotových logík], takže je určená na modelovanie logických úvah s neurčitými alebo nepresnými údajmi. Stanovuje, že hodnota pravdy (v tomto prípade pravdivostný stupeň) logicky zloženého návrhu <i>(napr. "Peter je bohatý a Ivan je vysoký.")</i> je určená pravdivosťou jeho komponentov, inak povedané, nepočíta iba s 2 možnými hodnotami pravdy. <ref name="fuzzyBasic"> Cintula, Petr, Fermüller, Christian G. and Noguera, Carles, "Fuzzy Logic", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2017 Edition), Edward N. Zalta (ed.), Dostupné z : https://plato.stanford.edu/archives/fall2017/entries/logic-fuzzy/</ref>.  
 +
 
 +
Pri použití Fuzzy logiky na štandardnej škále oboru hodnôt [0,1] :
 +
* '''"úplná nepravda"'''  je reprezentovaná hraničnou hodnotou '''0'''
 +
* '''"úplná pravda"'''    je reprezentovaná hraničnou hodnotou '''1'''
 +
* '''"čiastočná pravda"''' všetky ostatné hodnoty (nazývané aj '''stredné stupne pravdy''')
  
 
= Úvod =
 
= Úvod =

Revision as of 17:05, 11 June 2019


Fuzzy Logika vznikla v kontexte teórie Fuzzy množín, ktorú prvý krát predstavil L.A. Zadeh v roku 1965. Fuzzy množina priradí stupeň členstva (). Vzťahuje sa na rodinu viachodnotových logík, takže je určená na modelovanie logických úvah s neurčitými alebo nepresnými údajmi. Stanovuje, že hodnota pravdy (v tomto prípade pravdivostný stupeň) logicky zloženého návrhu (napr. "Peter je bohatý a Ivan je vysoký.") je určená pravdivosťou jeho komponentov, inak povedané, nepočíta iba s 2 možnými hodnotami pravdy. [1].

Pri použití Fuzzy logiky na štandardnej škále oboru hodnôt [0,1] :

  • "úplná nepravda" je reprezentovaná hraničnou hodnotou 0
  • "úplná pravda" je reprezentovaná hraničnou hodnotou 1
  • "čiastočná pravda" všetky ostatné hodnoty (nazývané aj stredné stupne pravdy)

Úvod

Umelá inteligencia v počítačových hrách sa musí vďaka rastúcim požiadavkám hráčov neustále zlepšovať. Inteligentní agenti môžu spolu s fuzzy logikou vylepšiť najdôležitejší prvok hier - interakciu.[2]

Zdroje

  1. Cintula, Petr, Fermüller, Christian G. and Noguera, Carles, "Fuzzy Logic", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2017 Edition), Edward N. Zalta (ed.), Dostupné z : https://plato.stanford.edu/archives/fall2017/entries/logic-fuzzy/
  2. Li, Yifan & Musilek, Petr & Wyard-Scott, L. (2004).Fuzzy logic in agent-based game design. 734 - 739 Vol.2. 10.1109/NAFIPS.2004.1337393.