Difference between revisions of "Simulace vývoje slávy kapely"
Line 22: | Line 22: | ||
=Model= | =Model= | ||
− | + | Simulace sleduje hlavní entitu '''Povědomí o kapele'''. Tato hodnota je sama o sobě velice těžko měřitelná. Z tohoto důvodu jsou zavedeny tři entity, na jejichž výši má Povědomí o kapele vliv a které jsou již dobře měřitelné. Jde o entity '''Návštěvnost koncertů''', '''Sledovanost na sociálních sítích''', '''Počet prodaných alb'''. Další důležitou entitou je '''Spokojenost členů''', která by se také měla maximalizovat. Přes entity '''Finanční možnosti členů''' a '''Časové možnosti členů''' je však spokojenost členů snižována. | |
− | + | == Primární hodnoty modelu == | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | '''Povědomí o kapele'''<br> | |
+ | - co ho ovlivňuje: ''Množství navštívených festivalů, Počet natočených videoklipů, Počet koncertů, Počet vydaných alb'' <br> | ||
+ | - ovlivňuje: ''Návštěvnost koncertů, Sledovanost na sociálních sítích.'' | ||
+ | - vzorec: | ||
− | ''' | + | '''Návštěvnost koncertů'''<br> |
− | - co ho ovlivňuje: '' | + | - co ho ovlivňuje: ''Časové možnosti fanoušků, Finanční možnosti fanoušků, Povědomí o kapele, Aktivita na sociálních sítích'' <br> |
− | - ovlivňuje: '' | + | - ovlivňuje: ''Finanční možnosti členů, Spokojenost členů'' |
+ | - vzorec: | ||
− | ''' | + | '''Počet prodaných alb'''<br> |
− | - co ho ovlivňuje: '' | + | - co ho ovlivňuje: ''Finanční možnosti fanoušků, Množství navštívených festivalů, Povědomí o kapele, Počet koncertů, Aktivita na sociálních sítítch'' <br> |
− | - ovlivňuje: '' | + | - ovlivňuje: ''Finanční možnosti členů, Spokojenost členů'' |
+ | - vzorec: | ||
− | ''' | + | '''Sledovanost na sociálních sítích'''<br> |
− | - co ho ovlivňuje: '' | + | - co ho ovlivňuje: ''Povědomí o kapele, Aktivita na sociálních sítích'' <br> |
− | - ovlivňuje: '' | + | - ovlivňuje: ''Spokojenost členů'' |
+ | - vzorec: | ||
− | ''' | + | '''Časové možnosti členů'''<br> |
− | - co ho ovlivňuje: '' | + | - co ho ovlivňuje: ''Aktivita na sociálních sítích, Počet vydaných alb, Počet koncertů, Počet natočených videoklipů, Množství navštívených festivalů'' <br> |
− | - ovlivňuje: '' | + | - ovlivňuje: ''Spokojenost členů'' |
+ | - vzorec: | ||
− | ''' | + | '''Finanční možnosti členů'''<br> |
− | - co ho ovlivňuje: '' | + | - co ho ovlivňuje: ''Počet vydaných alb, Počet koncertů, Počet natočených videoklipů, Množství navštívených festivalů, Počet prodaných alb, Návštěvnost koncertů'' <br> |
− | - ovlivňuje: '' | + | - ovlivňuje: ''Spokojenost členů'' |
+ | - vzorec: | ||
− | ''' | + | '''Spokojenost členů'''<br> |
− | - co ho ovlivňuje: '' | + | - co ho ovlivňuje: ''Finanční možnosti členů, Časové možnosti členů, Návštěvnost koncertů, Počet prodaných alb, Sledovanost na sociálních sítích'' <br> |
− | - ovlivňuje: | + | - ovlivňuje: |
+ | - vzorec: | ||
− | + | == Operativní hodnoty modelu == | |
− | |||
− | |||
− | ''' | + | '''Množství navštívených festivalů'''<br> |
− | - | + | - ovlivňuje: ''Finanční možnosti členů, Časové možnosti členů, Povědomí o kapele, Počet prodaných alb'' |
− | - | + | - hodnota: |
− | ''' | + | '''Počet natočených videoklipů'''<br> |
− | + | - ovlivňuje: ''Finanční možnosti členů, Časové možnosti členů, Povědomí o kapele'' | |
− | - ovlivňuje: '' | + | - hodnota: |
− | ''' | + | '''Počet koncertů'''<br> |
− | - | + | - ovlivňuje: ''Časové možnosti členů, Povědomí o kapele, Počet prodaných alb'' |
− | - | + | - hodnota: |
− | ''' | + | '''Počet vydaných alb'''<br> |
− | - | + | - ovlivňuje: ''Finanční možnosti členů, Časové možnosti členů, Povědomí o kapele'' |
− | - | + | - hodnota: |
− | ''' | + | '''Časové možnosti fanoušků'''<br> |
− | - | + | - ovlivňuje: ''Návštěvnost koncertů'' |
− | - | + | - hodnota: |
− | ''' | + | '''Finanční možnosti fanoušků'''<br> |
− | - | + | - ovlivňuje: ''Návštěvnost koncertů, Počet prodaných alb'' |
− | - | + | - hodnota: |
− | + | == Diagram kauzálních smyček == | |
− | Diagram kauzálních smyček | ||
[[File:kapela_CLD.png]] | [[File:kapela_CLD.png]] | ||
− | Diagram stavů a toků | + | == Diagram stavů a toků == |
− | + | [[File:kapela_SFD.png]] | |
− | [[File:.png]] | ||
=Vzorce= | =Vzorce= |
Revision as of 13:49, 8 June 2018
Contents
Zadání
Název simulace: Simulace vývoje slávy kapely
Předmět: 4IT495 Simulace systémů (LS 2017/2018)
Autor: Luboš Tomandl, xtoml29
Typ modelu: Systémová dynamika
Modelovací nástroj: Vensim
Definice problému
Jsem členem začínající kapely. Máme za sebou několik koncertů v pražských klubech, účast na několik festivalech a soutěžích. Rádi bychom se více proslavili a tedy získali více fanoušků na sociálních sítích. Víme, že pro to musíme být aktivní, vytvářet nový obsah na sítích, koncertovat, vydávat novou hudbu a točit videoklipy. Na základě účtů na Facebooku, Instagramu, YouTube a Spotify můžeme snadno sledovat, které události a činnosti nejvíce přitáhly pozornost na naše sociální sítě. Podle těchto dat tedy můžeme nasimulovat, které aktivity mohou přispět tomu, aby se povědomí (počet sledujících) o naší kapele dále navyšovalo a co naopak nedělat (pokud najdu takové situace), aby se obliba kapely nesnižovala. Je však potřeba brát v úvahu mnoho faktorů. Členové kapely mají jen omezené finanční a časové možnosti. Aby byli ochotní vkládat své prostředky do aktivit kapely, nesmí tyto aktivity snižovat jejich celkovou spokojenost, která se dá měřit přílišnou časovou vytížeností a nadměrnými náklady. Fanoušci také nemají neomezené prostředky pro navštěvování koncertů a nakupování alb.
Metoda
Simulaci zpracovávám pomocí systémové dynamiky v programu Vensim. Tuto metodu jsme zvolili z toho důvodu, abychom mohli snadno sledovat vlivy jednotlivých faktorů a vývoj obliby kapely v čase.
Model
Simulace sleduje hlavní entitu Povědomí o kapele. Tato hodnota je sama o sobě velice těžko měřitelná. Z tohoto důvodu jsou zavedeny tři entity, na jejichž výši má Povědomí o kapele vliv a které jsou již dobře měřitelné. Jde o entity Návštěvnost koncertů, Sledovanost na sociálních sítích, Počet prodaných alb. Další důležitou entitou je Spokojenost členů, která by se také měla maximalizovat. Přes entity Finanční možnosti členů a Časové možnosti členů je však spokojenost členů snižována.
Primární hodnoty modelu
Povědomí o kapele
- co ho ovlivňuje: Množství navštívených festivalů, Počet natočených videoklipů, Počet koncertů, Počet vydaných alb
- ovlivňuje: Návštěvnost koncertů, Sledovanost na sociálních sítích.
- vzorec:
Návštěvnost koncertů
- co ho ovlivňuje: Časové možnosti fanoušků, Finanční možnosti fanoušků, Povědomí o kapele, Aktivita na sociálních sítích
- ovlivňuje: Finanční možnosti členů, Spokojenost členů
- vzorec:
Počet prodaných alb
- co ho ovlivňuje: Finanční možnosti fanoušků, Množství navštívených festivalů, Povědomí o kapele, Počet koncertů, Aktivita na sociálních sítítch
- ovlivňuje: Finanční možnosti členů, Spokojenost členů
- vzorec:
Sledovanost na sociálních sítích
- co ho ovlivňuje: Povědomí o kapele, Aktivita na sociálních sítích
- ovlivňuje: Spokojenost členů
- vzorec:
Časové možnosti členů
- co ho ovlivňuje: Aktivita na sociálních sítích, Počet vydaných alb, Počet koncertů, Počet natočených videoklipů, Množství navštívených festivalů
- ovlivňuje: Spokojenost členů
- vzorec:
Finanční možnosti členů
- co ho ovlivňuje: Počet vydaných alb, Počet koncertů, Počet natočených videoklipů, Množství navštívených festivalů, Počet prodaných alb, Návštěvnost koncertů
- ovlivňuje: Spokojenost členů
- vzorec:
Spokojenost členů
- co ho ovlivňuje: Finanční možnosti členů, Časové možnosti členů, Návštěvnost koncertů, Počet prodaných alb, Sledovanost na sociálních sítích
- ovlivňuje:
- vzorec:
Operativní hodnoty modelu
Množství navštívených festivalů
- ovlivňuje: Finanční možnosti členů, Časové možnosti členů, Povědomí o kapele, Počet prodaných alb
- hodnota:
Počet natočených videoklipů
- ovlivňuje: Finanční možnosti členů, Časové možnosti členů, Povědomí o kapele
- hodnota:
Počet koncertů
- ovlivňuje: Časové možnosti členů, Povědomí o kapele, Počet prodaných alb
- hodnota:
Počet vydaných alb
- ovlivňuje: Finanční možnosti členů, Časové možnosti členů, Povědomí o kapele
- hodnota:
Časové možnosti fanoušků
- ovlivňuje: Návštěvnost koncertů
- hodnota:
Finanční možnosti fanoušků
- ovlivňuje: Návštěvnost koncertů, Počet prodaných alb
- hodnota:
Diagram kauzálních smyček
Diagram stavů a toků
Vzorce
V následující části jsou popsány veškeré vzorce, které byly během simulace užity.
Primární proměnné
Výkon herců
(zvýšení výkonu herců)-Výkon herců+12/12
Výkon režiséra
(zvýšení výkonu režiséra)-Výkon režiséra+4/12
Výkon pomocného personálu
(zvýšení výkonu personálu)-Výkon pomocného personálu+6/12
Způsob zpracování
(zlepšení způsobu zpracování)-Způsob zpracování+11/12
Atraktivita divadelního spolku
(zvýšení atraktivity-snížení atraktivity)-Atraktivita divadelního spolku
Kladné reference
(zvýšení referencí-snížení referencí)-Kladné reference+10/12
Rychlost občerstvení
(zvýšení rychlosti)-Rychlost občerstvení+2/12
Cena vstupenky
(zvýšení ceny-snížení ceny)-Cena vstupenky+9/12
Povědomí o divadelní hře
(zvýšení povědomí)-Povědomí o divadelní hře+8/12
Pohodlnost sedaček
(zvýšení pohodlnosti)-Pohodlnost sedaček+3/12
Kvalita občerstvení
(zvýšení kvality)-Kvalita občerstvení+1/12
Náklady
zvýšení nákladů-Náklady
Počet diváků
(zvýšení počtu-snížení počtu)-Počet diváků
Příjmy
zvýšení příjmů-Příjmy
Zisk
(zvýšení zisku-snížení zisku)-Zisk
Operativní proměnné
Plat - tato proměnná může nabývat hodnot od 1 do 3 (vzhledem k tomu, že se jedná o ochotnický divadelní spolek, herci ani pomocný personál nejsou za svůj výkon nijak platově ohodnoceni)
- 1 – podprůměrný plat
- 2 – průměrný plat
- 3 – nadprůměrný plat
Počet zkoušek - divadelní hra se nacvičuje přibližně 6 měsíců, zkouška probíhá 4x do měsíce - z toho vyplývá, že nejvyšší počet zkoušek je 24. Tato hodnota tedy může nabývat hodnot 0-24.
Vztahy v divadelním spolku - tato proměnná může nabývat následujících hodnot:
- 1 – žádné vztahy
- 2 – známí
- 3 – kamarádi
- 4 – blízcí přátelé
- 5 – nejlepší přátelé
Znalost diváků - tato proměnná může nabývat následujících hodnot:
- 1 – naprostá neznalost
- 2 – malé povědomí
- 3 – povědomí o hře
- 4 – znalost hry
- 5 – expert na divadelní hru
Dostupnost divadla - dostupnost divadla se odvíjí od délky cesty, kterou musí potenciální divák absolvovat:
- 1 – více než 2 hodiny cesty
- 2 – 1-2 hodiny cesty
- 3 – 0,5-1 hodina cesty
- 4 – pod 0,5 hodiny cesty
Vybavení- proměnná může nabývat následujících hodnot:
- 1 – jen nutné vybavení
- 2 – standardní vybavení
- 3 – nadstandardní vybavení
Slevy - proměnná může nabývat následujících hodnot:
- 1 - nízké slevy
- 2 - standardní slevy
- 3 - vysoké slevy
Výsledky
Ve výsledcích byly operativní proměnné nastaveny dle našeho divadelního spolku, a sice takto:
- Plat - 2 (průměrný plat)
- Počet zkoušek - 20
- Vztahy v divadelním spolku - 3 (kamarádi)
- Znalost diváků - 3 (povědomí o hře)
- Dostupnost divadla - 3 (0,5-1 hodina cesty)
- Vybavení - 2 (standardní vybavení)
- Slevy - 2 (standardní slevy)
Z následujícího výstupu je patrné, že atraktivita našeho divadelního spolku se nachází v kladných hodnotách, má stoupající tendenci a v dlouhodobém hledisku se drží v kladné vyhovující hodnotě.
A z tohoto výstupu je patrné, co kladně a pozitivně ovlivňuje atraktivitu divadelního spolku.
A z následujícího obrázku lze vidět vývoj zisku. Na začátku není žádný zisk (naopak, náklady převažují, takže se nacházíme v záporných hodnotách). Za začátku je třeba investovat finance do pronájmu sálu, rekvizit, kulis, práv apod. S následnými představeními stoupají tržby s příchozími diváky a tím i zisk, který se nakonec dostává do kladných hodnot.
Závěr
Simulace popisuje chod jednoduchého divadelního spolku a zejména nastiňuje hlavní faktory, které ovlivňují potenciální diváky v návštěvě divadla a divadelního představení. Zjistili jsme, jaké požadavky zákazníci na divadelní spolek kladou a co preferují při výběru divadelní hry. Překvapivě to není cena, kterou bych očekávala na prvním místě preferencí, ale zejména výkon herců a dále způsob zpracování. Dalším překvapením jsou kladné reference, které se dostaly na třetí pozici, a za nimi následuje cena vstupenky. Nakonec je zde i vidět vývoj zisku.
Tato simulace může pomoci nejen divadelním spolkům, ale dalším souborům v oblasti výkonného umění, kteří řeší ve většině případů stejný problém, a to, jak dostat co nejvíce diváků na vystoupení. V obměnách simulace může také posloužit dalším odvětvím, zejména v obchodu.
Reference
1. Bc. Martin Šverák, Atraktivita pekárny, Viděno: 7.6.2017 [online], Dostupné z: http://www.simulace.info/index.php/Atraktivita_pek%C3%A1rny
2. MILDEOVÁ, Stanislava a Viktor VOJTKO. Systémová dynamika. Vyd. 2., přeprac. V Praze: Oeconomica, 2008. ISBN 978-80-245-1448-2.