Difference between revisions of "Xbarm96"
(→Pozorované parametry a přístup k řešení) |
|||
Line 46: | Line 46: | ||
--[[User:Xbarm96|Xbarm96]] ([[User talk:Xbarm96|talk]]) 11:40, 28 April 2016 (CEST) | --[[User:Xbarm96|Xbarm96]] ([[User talk:Xbarm96|talk]]) 11:40, 28 April 2016 (CEST) | ||
+ | |||
+ | Problém se mi líbí, jen mi není zcela jasné, jak konkrétně chcete řešit ten zobák. Jak ho budete modelovat? M8te nějaké vzorce/data, ze kterých odvodíte vliv určitých parametrů zobáku na třeba jeho sílu, apod.? [[User:Tomáš|Tomáš]] ([[User talk:Tomáš|talk]]) 01:02, 29 April 2016 (CEST) |
Revision as of 00:02, 29 April 2016
Darwinovy pěnkavy
Tato simulace bude založena na práci Charlese Darwina a jeho pozorování evolučního vývoje a přizpůsobení se na dané prostředí galapágských pěnkav. Právě toto pozorování bylo zrodem původní myšlenky darwinovy evoluční teorie.
Souostroví Galapágy se nachází v Tichém oceánu přibližně 1000 km západně od Ekvádoru. Jed celkem o 18 sopečných ostrovů, které jsou zajímavé právě velkou rozdílností fauny a flory. Na jednotlivých ostrovech se nachází rozdílné druhy rostlin i živočichů, z nichž nejzajímavější jsou právě pěnkavy, které se nacházejí na všech ostrovech.
Postupem času se vyvynuly a přizpůsobily prostředí a potravě jednotlivých ostrovů, na kterých žijí. Nyní tak můžeme v rámci galapágských ostrovů pozorovat 4 druhy pěnkav a jejich výrazné evoluční odlišnosti. Nejvýraznější je bezpochyby velikost a tvar zobáku, který se přizpůsobil dostupné potravě (malé oříšky, oříšky s tvrdou skořápkou, malý hmyz, větší hmyz) . Velkou zajímavostí je, že tato evoluční změna proběhla oproti běžným evolučním procesům velmi rychle a již v intervalu jednoho roku je možné u pěnkav pozorovat minimální změny a přizpůsobení se prostředí.
Hlavním předmětem simulace by tedy bylo pozorování evolučního vývoje parametrů a postupně se rozvýjející míra odlišností z jednoho původního druhu pěnkav ve čtyři druhy současné.
Zadání
Název simulace: Darwinovy pěnkavy
Předmět: 4IT495 Simulace systémů (LS 2015/2016)
Autor: Bc. Marek Bartoušek
Typ modelu: Multiagentní
Modelovací nástroj: NetLogo
Pozorované parametry a přístup k řešení
- Jeden "tick" se bude rovnat jednomu měsíci
- Simulované prostředí by mělo být rozděleno na 4 resorty (pro zjednodušení ostrovy).
- Pěnkavy necestují mezi resorty
- V každém resortu bude dominantní (rychleji se regenerující) jeden druh potravy (oříšky, tvrdší oříšky, malý hmyz, větší hmyz).
- V každém resortu bude možné vymítit nedominantní druh potravy (nestihne se dostatečně rychle regenerovat).
- Pěnkavy budou shánět potravu a hnízdit. Jednou ročně, pokud jsou ve věku 2-8 let během hnízdění přivedou na svět 1-3 potomky, kterým předají část své genetické informace (parametrů), částečně ovlivněné náhodným faktorem.
- Pěnkavy obecně mají následující základní parametry: stamina (stále ubývá, získávají z potravy, při hodnotě nula umírají), věk (v průměru budou dosahovat věku 10 let), parametry zobáku (viz další bod)
- Hlavní objekt pozorování bude zobák pěnkav a jeho parametry - velikost (délka, šířka, obvod) a z ní odvozené vlastnosti (síla, pohyblivost). Parametry zobáku jsou klíčové pro schopnost získání určitého druhu potravy.
Výstup práce
V průběhu simulace bude možné na grafech pozorovat jednotlivé parametry zobáku a jejich vývoje v čase ve všech resortech. Cílem simulace je potvrdit darwinovu teorii o přizpůsobivosti pěnkav danému prostředí, které mají k dispozici.
--Xbarm96 (talk) 11:40, 28 April 2016 (CEST)
Problém se mi líbí, jen mi není zcela jasné, jak konkrétně chcete řešit ten zobák. Jak ho budete modelovat? M8te nějaké vzorce/data, ze kterých odvodíte vliv určitých parametrů zobáku na třeba jeho sílu, apod.? Tomáš (talk) 01:02, 29 April 2016 (CEST)