Difference between revisions of "Xrytm00"
(→Zadání) |
(→Agenti) |
||
Line 18: | Line 18: | ||
== Agenti == | == Agenti == | ||
− | * | + | * lidé |
− | * | + | * budovy |
+ | * výbušnina | ||
== Parametry == | == Parametry == |
Revision as of 20:45, 12 May 2015
Contents
Exploze
Cílem modelu bude zkoumání vlivu explozí o různé síle na člověka, případně budovy. Model bude obsahovat výbušninu, u které bude možné nastavit sílu exploze například v kilogramech TNT nebo jiných jednotkách. Po explozi je vytvořena tlaková a tepelná vlna, která bude působit na lidi, případně budovy. Od epicentra exploze se budou rozšiřovat pásma, která budou působit s různou intenzitou (blíže epicentru bude vyšší teplota a tlak). Model bude zaznamenávat počet lidských obětí, počet těžce a lehce zraněných, případně míru poškození budov.
Zadání
Název simulace: Exploze
Předmět: 4IT495 Simulace systémů (LS 2014/2015)
Autor: Bc. Maxim Rytych
Typ modelu: Multiagentní
Modelovací nástroj: Netlogo
Agenti
- lidé
- budovy
- výbušnina
Parametry
- počáteční stav jedinců dravců
- počáteční stav jedinců kořisti
- regenerace rostlin - za jak dlouhou dobu po zkonzumování se rostliny obnoví
- schopnost reprodukce dravců
- schopnost reprodukce kořisti
- schopnost nalezení partnera dravce - pravděpodobnost nalezení vhodného pertnera pro rozmnožení
- schopnost nalezení partnera kořisti
- skupinový lov - míra, s jakou dravci loví ve skupině (asi diskrétní hodnoty: ano/ne)
- skupinová obrana - míra, s jakou se kořist brání ve skupině (asi diskrétní hodnoty: ano/ne)
Výstupy práce
Výstupem tohoto modelu budou zákonitosti vývoje populací (četností jedinců) s ohledem na vlivy, které působí negativně nebo pozitivně na jejich zachování.
- Oleg.Svatos 18:39, 2 May 2015 (CEST) Zdravím, to je zadání, se kterým by si ani behaviorání ekonomie nevěděla rady. Těžko z toho vytvořit nějaký obecně platný model - a právě simulace potřebuje nějaký takový obecně platný model, tak aby ji mělo cenu tvořit. Doporučuji zkusit jiné téma.
- Maxim.Rytych 14:00, 3 May 2015 (CEST) Dobrý den, děkuji za zpětnou vazbu. Chtěl jsem se zeptat, zda je nevyhovující pouze moje zadání nebo ta celá oblast. Jde o to, že nám bylo doporučováno vybírat oblast, se kterou jsme dobře obeznámeni a máme k ní nějaká reálná data - což by moje téma splňovalo. Také jsem si vzpomněl na řešený příklad z přednášky/cvičení, kdy jsme simulovali situaci, kdy bude muset vláda platit dluh. Také jsme tam pracovali s příjmy a výdaji a nakonec jsme zjišťovali pravděpodobnost nutnosti vzít si půjčku. Nebráním se nějaké takovéto specifikaci. V tomto případě bych například sledoval analogicky schopnost mikroekonomiky studenta vydržet bez nějaké vnější pomoci (úvěrů apod.), které by bylo také vyčísleno jako pravděpodobnost.
- Maxim.Rytych 17:32, 3 May 2015 (CEST) Nakonec jsem si raději vybral jinou oblast.
- Dobrý den. Tohle je klasický model predator-prey. Byl zpracován již nesčíslněkrát, dokonce se domnívám, že je i součástí modulů, které jsou přímo v Netlogu. Čili takto v obecné rovině opravdu ne. Existuje ale řada nejrůznějších modifikací, které by se zpracovat daly. Zkuste kdyžtak mrknout na nějakou literaturu, jistě tam v tomto směru najdete inspiraci. Tomáš 18:27, 6 May 2015 (CEST)
- Maxim.Rytych 20:11, 6 May 2015 (CEST) Dobrý den, rozumím. Šlo by to například zpracovat s důrazem na Alleeho Efekt http://en.wikipedia.org/wiki/Allee_effect? Případně mohl bych požádat o nějakou radu, jak to zajímavě zpracovat? Děkuji.
- To je určitě zajímavý problém, který by se dal zpracovat, ale chtělo by to, abyste si to rozmyslel a načrtnul konkrétně, jak to budete řešit. Jak bude simulace vypadat, jací budou agenti, jaké budou mít vlastnosti, jak budou reagovat, co budete měřit, apod. Tomáš 20:21, 6 May 2015 (CEST)
- Přiznám se, že mi u aktualizované verze stále trošičku uniká to zkoumání Alleeho efektu. Ten se týká především hustoty dané populace. Já tam v tom pořád vidím jen klasický predator-prey. Ale možná by stačilo, kdybyste to osvětlil, v čem to bude spočívat a jak se od od normálního predator-prey liší. Tomáš 16:43, 10 May 2015 (CEST)
- Maxim.Rytych 20:48, 10 May 2015 (CEST) Rozumím. Já jsem tam vlastně doplnil parametry, které v klasickém predator-prey nejsou: schopnost najít si partnera, skupinový lov a skupinová obrana. Z článku na wiki jsem to pochopil jako jakési komponenty, které mohou vést k demograficckému Alleeho efektu, ale nemusí. Možná jsem to nepojmenoval správně. Zkoumal bych, jak ty komponenty působí na demografický Alleeho efekt - zda ho vyvolávají nebo ne. Šlo by vlastně o rozšíření wolf-sheep predation z knihovny v Netlogu. Děkuji.
- To rozšíření mi nepřipadá dostačující. Pojďme to prokonzultovat osobně. Tomáš 13:41, 12 May 2015 (CEST)