Difference between revisions of "Simulace plastového znečištění oceánů"
Line 3: | Line 3: | ||
'''Autor:''' Štěpán Kovařík - kovs04 | '''Autor:''' Štěpán Kovařík - kovs04 | ||
− | '''Modelovací nástroj:''' | + | '''Modelovací nástroj:''' NetLogo |
'''Stav projektu:''' NA PROJEKTU SE PRACUJE, STRÁNKA NENÍ DOKONČENA | '''Stav projektu:''' NA PROJEKTU SE PRACUJE, STRÁNKA NENÍ DOKONČENA | ||
+ | |||
+ | <ref name = > <i> </i> </ref> | ||
=Definice problému= | =Definice problému= | ||
Line 17: | Line 19: | ||
=Metoda= | =Metoda= | ||
− | Pro zanesení myšlenky do funkčního prostředí byl využit program | + | Pro zanesení myšlenky do funkčního prostředí byl využit program NetLogo <ref name = third > <i> NetLogo, a multi-agent programmable modeling environment. </i> https://ccl.northwestern.edu/netlogo/ </ref>, který slouží pro modelování agentních simulací. Agenti jsou jednotlivé subjekty v daném systému a prostředí, kteří spolu určitým způsobem interagují - stejně jako v oceánu interagují úklidové lodě a kusy plastu. Z důvodu podobnosti těchto jevů byl na základě autorova úsudku zvolen právě tento program. |
Agenti simulace: | Agenti simulace: | ||
Line 33: | Line 35: | ||
=Reference a použité zdroje= | =Reference a použité zdroje= | ||
− | |||
− |
Revision as of 12:13, 15 June 2024
Název simulace: Simulace plastového znečištění oceán
Autor: Štěpán Kovařík - kovs04
Modelovací nástroj: NetLogo
Stav projektu: NA PROJEKTU SE PRACUJE, STRÁNKA NENÍ DOKONČENA
[1]
Definice problému
Vynálezem plastu člověk zhotovil zcela nový problém, který tkví v samotné podstatě plastových výrobků - jejich vlastnosti, které jsou pro konzumní společnost tak lákavé, jsou zároveň velkým trnem v oku přírody, jelikož rozklad takového plastu trvá neprakticky dlouho. Jedním z dopadů neschopnosti lidstva bezpečně a spolehlivě zpracovávat plastové odpady na makroekonomickém měřítku je znečištění řek a oceánů. Tato práce se pokouší pomocí simulace takového znečištění přinést užitečný vhled do problematiky jak pro laika, který nemá o základních skutečnostech povědomí, tak pro zkušené experty, kteří mohou potenciálně výsledky simulace a spojitosti v ní vytvořené použít pro podporu rozhodovacího procesu v rámci definice klíčových faktorů nejen na samotné znečištění oceánů, ale i na jeho mitigaci. Jednou z organizací, která si dala za úkol tento problém řešit, je Ocean Cleanup [2], z jejichž přístupu a metod tato simulace vychází. Oblast zaměření simulace je orientována na největší shluk plastu v oceánu, kterým je Great Pacific Garbage Patch (GPGP) [3], který se nachází západně od Kalifornie, USA.
Cílem simulace je zkoumat mitigační schopnosti úklidových lodí v oblasti Great Pacific Garbage Patch a navrhnout hrubý plán projektu, který by symbolizoval optimální počet nasazených úklidových lodí pro efektivní odbyt plastu a hlavní faktory příspívající do navyšujícího se znečištění a efektivity samotného úklidu.
Metoda
Pro zanesení myšlenky do funkčního prostředí byl využit program NetLogo [4], který slouží pro modelování agentních simulací. Agenti jsou jednotlivé subjekty v daném systému a prostředí, kteří spolu určitým způsobem interagují - stejně jako v oceánu interagují úklidové lodě a kusy plastu. Z důvodu podobnosti těchto jevů byl na základě autorova úsudku zvolen právě tento program.
Agenti simulace:
- plastics = Jednotlivý kus plastu.
- boats = Sběrné lodě.
- ports = Přístavy, ze kterých vyplouvají sběrné lodě, a kde vykládají svůj náklad.
Model
Výsledky
Závěr
Kód
Reference a použité zdroje
- ↑
- ↑ The Ocean Cleanup https://theoceancleanup.com/
- ↑ Great Pacific Garbage Patch https://theoceancleanup.com/great-pacific-garbage-patch/
- ↑ NetLogo, a multi-agent programmable modeling environment. https://ccl.northwestern.edu/netlogo/