Difference between revisions of "Rozšíření simulace building escape (NetLogo)"
(→Metoda) |
(→Model) |
||
Line 40: | Line 40: | ||
=Model= | =Model= | ||
+ | == Základní model(původní) == | ||
− | + | V základní verzi simulace je jednoduchá logika. Lidé jsou náhodně vygenerováni na plochu místnosti, která je prázdná. K dispozici mají dva východy situované v dolním levém, respektive pravém rohu. Následně se vygeneruje požár, který má kruhový tvar. Při spuštění simulace se následně lidé snaží dostat k nejbližšímu východu a zachránit se. Požár se šíří a případně přeřízne cestu unikajícím lidem. V této simulaci nebylo řešeno, jestli je před člověkem oheň, nebo ne. Automaticky do něj vběhl a uhořel. Pokud se lidé shlukli v hloučku, je možnost, že bude člověk ušlapán. Tento model byl rozšířen o skutečnosti popsané níže. | |
− | == | + | === Agenti a atributy původního modelu === |
+ | * '''People (Lidé)''' - představují osoby, které jsou uvězněni v prostoru s požárem a chtejí se zachránit. | ||
+ | ** pace (rychlost) - představuje samotnout rychlost člověka, respektive kolik kroků udělá při jednom ticku (jedné iteraci simulace). Tento atribut je generovan z normálního rozdělení s parametry 1 0.2 | ||
+ | ** headx - představuje horizontální souřadnici, kam člověk poběží. Jedná se tedy o atribut doorx nebližšího východu. | ||
+ | ** heady - představuje vertikální souřadnici, kam člověk poběží. Jedná se tedy o atribut doory nebližšího východu. | ||
− | + | * '''Exits (Východy)''' | |
+ | ** doorx - představuje horizontální souřadnici východu. Slouží k určení, kam má člověk směřovat. | ||
+ | ** doory - představuje vertikální souřadnici východu. Slouží k určení, kam má člověk směřovat. | ||
− | == | + | === Parametry původního modelu === |
+ | * excaped-people - představuje počet zachráněných lidí. | ||
+ | * burned-people - představuje počet uhořelých lidí. | ||
+ | * crushed-people - představuje počet ušlapaných lidí. | ||
− | == Kód procedur == | + | == Rozšíření modelu == |
+ | |||
+ | === Agenti a atributy === | ||
+ | |||
+ | === Parametry === | ||
+ | |||
+ | === Grafické prostředí === | ||
+ | |||
+ | === Ovládání a monitory === | ||
+ | |||
+ | === Kód procedur === | ||
=Výsledky= | =Výsledky= |
Revision as of 13:37, 5 June 2016
Zpráva o simulaci není kompletní! |
Tato práce je rozšířením učebního příklad building escape vyučovaném na kurzu 4IT495 Simulace systémů.
Contents
Definice problému
Zadání
Název simulace: Rozšíření simulace Building escape
Předmět: 4IT495 Simulace systémů (LS 2015/2016)
Autor: Bc. Jakub Hejduk
Typ modelu: multiagentní
Modelovací nástroj: NetLogo 5.3.1
Definice
Simulace se bude týkat rozšíření učební úlohy Building escape. Ta v současném stavu poskytuje prázdnou místnost, ze které se snaží lidé uprchnout před požárem. Tento základní motiv bude rozšířen o přidání překážek, okolo kterých budou muset lidé chodit, taktéž přidání místností, ze kterých budou muset vylézt, případně chodeb k únikovým východům, kde se budou lidé štosovat. Taktéž bude přidáno okno, ze kterého bude možnost vyskočit ven a spoléhat, že budou hasiči mít připravenou plachtu, do které člověk spadne. Tato možnost bude podléhat náhodě, např. 10% z celku bude mít odvahu skočit a v 50% se skok povede. Všechny překážky a místnosti budou z druhu materiálu, předpokladem je beton, dřevo a sádrokarton, přičemž sádrokarton prohoří nejrychleji, naopak beton nejpomaleji. Možností rozšíření je přítomnost hydrantu, ze kterého bude možnost, dle jeho kapacity, část ohně uhasit a zamezit šíření do uhašené strany. Nastavení počtu místností, překážek, ohňů, lidí bude k dispozici. Některé prvky budou ovšem limitovány z prostorových důvodů.
Metoda
Celá simulace se odehrává v simulačním prostředí Netlogo 5.3.1. Toto simulační prostředí umožňuje vytvořit různé podmínky pro danou simulaci a testovat jejich vázjemné rozdíly. Lze vytvořit agenty, kterých se simulace týká, nastavit jejich parametry a dle těchto parametrů ovlivňovat jejich chování v prostředí. To samé se týká prostředí, které lze měnit na základě různých ovládacích prvků. Netlogo poskytuje mnoho možností co se týká uživatelského prostředí a jeho ovládání, proto je vhodné pro tento druh simulace.
Předpoklady
- Simulace se odehrává v uzavřené místnosti
- Lidé nemají jinou možnost východu z místnosti než východy či oknem
- Počet překážek v nastavení simulace je limitován
- Překážky se navzájem mohou prolínat
Model
Základní model(původní)
V základní verzi simulace je jednoduchá logika. Lidé jsou náhodně vygenerováni na plochu místnosti, která je prázdná. K dispozici mají dva východy situované v dolním levém, respektive pravém rohu. Následně se vygeneruje požár, který má kruhový tvar. Při spuštění simulace se následně lidé snaží dostat k nejbližšímu východu a zachránit se. Požár se šíří a případně přeřízne cestu unikajícím lidem. V této simulaci nebylo řešeno, jestli je před člověkem oheň, nebo ne. Automaticky do něj vběhl a uhořel. Pokud se lidé shlukli v hloučku, je možnost, že bude člověk ušlapán. Tento model byl rozšířen o skutečnosti popsané níže.
Agenti a atributy původního modelu
- People (Lidé) - představují osoby, které jsou uvězněni v prostoru s požárem a chtejí se zachránit.
- pace (rychlost) - představuje samotnout rychlost člověka, respektive kolik kroků udělá při jednom ticku (jedné iteraci simulace). Tento atribut je generovan z normálního rozdělení s parametry 1 0.2
- headx - představuje horizontální souřadnici, kam člověk poběží. Jedná se tedy o atribut doorx nebližšího východu.
- heady - představuje vertikální souřadnici, kam člověk poběží. Jedná se tedy o atribut doory nebližšího východu.
- Exits (Východy)
- doorx - představuje horizontální souřadnici východu. Slouží k určení, kam má člověk směřovat.
- doory - představuje vertikální souřadnici východu. Slouží k určení, kam má člověk směřovat.
Parametry původního modelu
- excaped-people - představuje počet zachráněných lidí.
- burned-people - představuje počet uhořelých lidí.
- crushed-people - představuje počet ušlapaných lidí.