Difference between revisions of "Simulace plastového znečištění oceánů"

From Simulace.info
Jump to: navigation, search
(Nastavitelné parametry a ukazatele)
(Nastavitelné parametry a ukazatele)
(46 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 1: Line 1:
'''Název simulace:''' Simulace plastového znečištění oceán
+
'''Název simulace:''' Simulace plastového znečištění oceánů
  
 
'''Autor:''' Štěpán Kovařík - kovs04
 
'''Autor:''' Štěpán Kovařík - kovs04
Line 34: Line 34:
 
* 1. Nejdříve byla analyzována vzdálenost mezi dvěma body na mapě pomocí nástroje FreeMapTools <ref name =fourth><i> Measure Distance on a Map - FreeMapTools </i> https://www.freemaptools.com/measure-distance.htm </ref>
 
* 1. Nejdříve byla analyzována vzdálenost mezi dvěma body na mapě pomocí nástroje FreeMapTools <ref name =fourth><i> Measure Distance on a Map - FreeMapTools </i> https://www.freemaptools.com/measure-distance.htm </ref>
 
[[File:Vzdalenost realita.png]]
 
[[File:Vzdalenost realita.png]]
* 2. V dalším kroku byly stejné vzdálenosti analyzovány pomocí XY soustavy souřadnic přímo v NetLogu, kde byly totožné body zaznamenány ve formě X/Y souřadnic. Z nich pak byla pomoc nástroje CalculatorSoup <ref name =fifth> <i>Distance Calculator 2D - CalculatorSoup</i> https://www.calculatorsoup.com/calculators/geometry-plane/distance-two-points.php </ref> vypočítána vzdálenost, která se následně porovnala se vzdáleností v realitě. Výsledky porovnání byly pak zprůměrovány a zaokrouhleny. Pro větší kalibraci je vhodné zvolit vícero bodů, nicméně autorovi se číslo shodovalo i z předchozích iterací se starou verzí mapy, která měla velmi podobné měřítko. Veškeré vzdálenostní metriky které operují s kilometry je teda pro potřeby NetLoga, například rychlost sběrné lodě, vydělit osmi.
+
* 2. V dalším kroku byly stejné vzdálenosti analyzovány pomocí XY soustavy souřadnic přímo v NetLogu, kde byly totožné body zaznamenány ve formě X/Y souřadnic. Z nich pak byla pomoc nástroje CalculatorSoup <ref name =fifth> <i>Distance Calculator 2D - CalculatorSoup</i> https://www.calculatorsoup.com/calculators/geometry-plane/distance-two-points.php </ref> vypočítána vzdálenost, která se následně porovnala se vzdáleností v realitě. Výsledky porovnání byly pak zprůměrovány a zaokrouhleny. Pro větší kalibraci je vhodné zvolit vícero bodů, nicméně autorovi se číslo shodovalo i z předchozích iterací se starou verzí mapy, která měla velmi podobné měřítko. Veškeré vzdálenostní metriky které operují s kilometry je teda pro potřeby NetLoga, například rychlost sběrné lodě přímo v kódu, vydělit osmi.
 
[[File:Vzdalenost vypocet.png]]
 
[[File:Vzdalenost vypocet.png]]
  
 
== Text nadpisu ==
 
 
===Nastavitelné parametry a ukazatele===
 
===Nastavitelné parametry a ukazatele===
  
 
'''Sběrné lodě'''
 
'''Sběrné lodě'''
 
 
boats-num: Nastavení počtu sběrných lodí, které se úklidu účastní. [1-10]
 
boats-num: Nastavení počtu sběrných lodí, které se úklidu účastní. [1-10]
 +
*Výpočet: The Ocean Cleanup počítá s plánem až 10 sběrných lodí, což určí strop počtu. <ref name = eleventh> <i>The Ocean Cleanup - Expected impact  </i> https://theoceancleanup.com/oceans/ </ref>
  
  
 
'''Kapacita lodě'''
 
'''Kapacita lodě'''
 +
boat-capacity: Nastavení kapacity sběrných lodí.
 +
*Výpočet: Každá loď má zásobník na 8 kontejnerů po 1000kg, ale viditelně je místa dostupného víc. [8 000 kg - 2 0000 kg] [8 - 20 kontejnerů]<ref name = seventh> <i>The Ocean Cleanup - System 03 Delivers: Our Biggest Plastic Extraction to Date </i> https://www.youtube.com/watch?v=wjF0gB29OG4 </ref>
  
boat-capacity: Nastavení kapacity sběrných lodí. Každá loď má zásobník na 8 kontejnerů, ale viditelně je místa dostupného víc<ref name = seventh> <i>The Ocean Cleanup - System 03 Delivers: Our Biggest Plastic Extraction to Date </i> https://www.youtube.com/watch?v=wjF0gB29OG4 </ref>
+
Ukazatel: Počet kontejnerů s kapacitou 1000 kg: Kolik kontejnerů je sběrná loď schopná pojmout  
. [8 000 kg - 2 0000 kg] [8 - 20 kontejnerů]
+
*Výpočet: [boat-capacity / 1 000]
 
 
Ukazatel: Počet kontejnerů s kapacitou 1000 kg: Kolik kontejnerů je sběrná loď schopná pojmout [boat-capacity / 1 000<ref name = seventh> <i>The Ocean Cleanup - System 03 Delivers: Our Biggest Plastic Extraction to Date </i> https://www.youtube.com/watch?v=wjF0gB29OG4 </ref>
 
]
 
 
 
  
 
'''Rychlost lodě - cestování'''
 
'''Rychlost lodě - cestování'''
  
boat-speed: Rychlost lodě při běžném cestování [20 - 60 km/h]
+
boat-speed: Rychlost lodě při běžném cestování [20 - 60]km/h]
 
+
*Výpočet: Container ships dle webu Marine Insight<ref name = ninth> <i>Marine Insight - What is The Speed of a Ship at Sea? </i> https://www.marineinsight.com/guidelines/speed-of-a-ship-at-sea/ </ref> jedou rychlostí 16 - 24 uzlů.
Ukazatel: Rychlost lodě při běžném cestování v uzlech<ref name = sixth> <i>Jednotky.cz - Uzel </i> https://www.jednotky.cz/rychlost/uzel </ref> [boat-speed / 1.82]
+
** 16 * 1,852 = 29,632 = ~ 30 km/h
 
+
** 24 * 1,852 = 44,448 = ~ 45 km/h
 +
** Přidány spodní i horní rezervy pro účely simulace.
  
 +
Ukazatel: Rychlost lodě při běžném cestování v uzlech
 +
*Výpočet: [boat-speed / 1.82] <ref name = sixth> <i>Jednotky.cz - Uzel </i> https://www.jednotky.cz/rychlost/uzel </ref>
 
'''Rychlost lodě - sběr plastu'''
 
'''Rychlost lodě - sběr plastu'''
  
boat-speed-while-harvesting: Rychlost lodě při sběru plastu [1 - 10 km/h]
+
boat-speed-while-harvesting: Rychlost lodě při sběru plastu [1 - 10 km/h]  
 +
*Výpočet:
 +
** Sběrnná loď při sběru urazí tolik co člověk při chůzi. <ref name = eight> <i>The Ocean Cleanup - System 03: A Beginner’s Guide </i> https://theoceancleanup.com/updates/system-03-a-beginners-guide/</ref>
 +
** Člověk při chůzi urazí cca 5 km/h. <ref name = tenth> <i>MedicalNewsToday - What is the average walking speed? </i> https://www.medicalnewstoday.com/articles/average-walking-speed </ref>
  
Ukazatel: Rychlost lodě při sběru plastu v uzlech [boat-speed-while-harvesting / 1.82]
+
Ukazatel: Rychlost lodě při sběru plastu v uzlech  
 +
*Výpočet: [boat-speed-while-harvesting / 1.82]
  
  
 
'''Proměnné spojené s přístavem'''
 
'''Proměnné spojené s přístavem'''
  
selected-port: Přístav [Victoria / San Francisco / Los Angeles]
+
selected-port: Přístav [Victoria / San Francisco / Los Angeles]<ref name = fourteenth> <i>Searates - United States Sea Ports </i> https://www.searates.com/maritime/united_states </ref>
 +
Důvod vybrání přístavu:
 +
Victoria je aktivním přístavem v rámci operací projektu The Ocean Cleanup<ref name = fifteenth> <i>The Ocean Cleanup - Dashboard </i> https://theoceancleanup.com/dashboard/#system03 </ref>
 +
* San Francisco a Los Angeles jsou velkoměstské přístavy vhodné pro velké lodě a jsou v blízkých lokacích.<ref name = fourteenth> <i>Searates - United States Sea Ports </i> https://www.searates.com/maritime/united_states </ref>
  
 
emptying-speed: Rychlost vykládky plastu v přístavu [6000 - 20000 kg/h]
 
emptying-speed: Rychlost vykládky plastu v přístavu [6000 - 20000 kg/h]
 +
*Výpočet: Odhadový výpočet, aby vykládání trvalo 3-5 minut na kontejner. [(1000 * 60) / emptying-speed]
  
Ukazatel: Kontejnerů odbaveno za hodinu [emptying-speed / 10000]
+
Ukazatel: Kontejnerů odbaveno za hodinu [ks]
 +
*Výpočet: [emptying-speed / 1000]
  
  
Line 81: Line 89:
  
 
number-of-plastics: Vstupní hodnota vyjadřující úvodní počet plastu v shluku [Realita: 108 000 000 000 ks]
 
number-of-plastics: Vstupní hodnota vyjadřující úvodní počet plastu v shluku [Realita: 108 000 000 000 ks]
 +
*Výpočet:
 +
**Počet plastů v GPGP: 1 800 000 000 000
 +
**94% z 1 800 000 000 000 = 0,94 * 1 800 000 000 000 = 1 692 000 000 000 [počet mikroplastů - ty pro předmět simulace nejsou důležité, jelikož sběrnou lodí nejdou zachytit]
 +
**6% z 1 800 000 000 000 = 0,6 * 1 800 000 000 000 = '''108 000 000 000''' [počet makroplastů = v kontextu projektu nazývány pouze jako "plasty"] <ref name = thirteenth> <i> Great Pacific Garbage Patch </i> https://theoceancleanup.com/great pacific-garbage-patch/</ref>
  
 
total-plastics-weight: Vstupní hodnota vyjadřující úvodní celkovou hmotnost plastů v shluku [Realita: 77 116 393 kg]
 
total-plastics-weight: Vstupní hodnota vyjadřující úvodní celkovou hmotnost plastů v shluku [Realita: 77 116 393 kg]
 +
*Výpočet:
 +
**Počet mikroplastů v oceánech: 24 400 000 000 000
 +
**Hmotnost mikroplastů v oceánech: 82 000 000 kg až 578 000 000 kg <ref name = twelfth> <i>Science Daily - Twenty-four trillion pieces of microplastics in the ocean and counting </i> https://www.sciencedaily.com/**releases/2021/10/211027122120.htm </ref>
 +
**Průměrná hmotnost mikroplastů v oceánech: (82 000 000 / 578 000 000) / 2 = 330 000 000 kg
 +
**Hmotnost jednoho mikroplastu = 330 000 000 / 24 400 000 000 000 = 0,0000135 kg
 +
**Celková hmotnost mikroplastů v GPGP = 0,0000135 * 1 692 000 000 000 = 22 883 607 kg
 +
**Celková hmotnost makroplastů v GPGP = 100 000 000 - 22 883 607 = '''77 116 393 kg'''
  
  
 
'''Kontrola souladu vstupních hodnot pro generování shluku s reálnými hodnotami ve světě'''
 
'''Kontrola souladu vstupních hodnot pro generování shluku s reálnými hodnotami ve světě'''
  
Ukazatel: Shoda s realitou [%] [(number-of-plastics / 108000000000) * 100]
+
Ukazatel: Shoda s realitou - počet [%]  
 +
*Výpočet: [(number-of-plastics / 10 800 000 0000) * 100]
  
Ukazatel: Shoda s realitou [%] [((total-plastics-weight / 77116393) * 100)]
+
Ukazatel: Shoda s realitou - hmotnost [%]  
 +
*Výpočet: [((total-plastics-weight / 77116393) * 100)]
  
Ukazatel: Celková shoda úvodního počtu a hmotnosti plastů s realitou [%] [(((number-of-plastics / 108000000000) * 100) + ((total-plastics-weight / 77116393) * 100)) / 2]
+
Ukazatel: Celková shoda úvodního počtu a hmotnosti plastů s realitou [%]  
 +
*Výpočet: [(((number-of-plastics / 108 000 000 000) * 100) + ((total-plastics-weight / 77116393) * 100)) / 2]
  
  
Line 97: Line 119:
  
 
plastic-income: Kolik plastu přibyde do shluku za hodinu. [0 - 100]
 
plastic-income: Kolik plastu přibyde do shluku za hodinu. [0 - 100]
 +
*Výpočet: Experimentální hodnota. Ačkoliv máme odhad, kolik plastů či celkové hmotnosti přichází do oceánů, není možné spolehlivě určit, kolik z takového počtu / hmotnosti přijde do oblasti GPGP.
  
 
total-income-weight: Kolik celkové hmotnosti plastů přibyde do shluku za hodinu [0-100]
 
total-income-weight: Kolik celkové hmotnosti plastů přibyde do shluku za hodinu [0-100]
 +
*Výpočet: Experimentální hodnota. Ačkoliv máme odhad, kolik plastů či celkové hmotnosti přichází do oceánů, není možné spolehlivě určit, kolik z takového počtu / hmotnosti přijde do oblasti GPGP.
  
  
 
'''Obecné údaje o stavu simulace'''
 
'''Obecné údaje o stavu simulace'''
  
Ukazatel: updated-plastics-count: Aktuální počet plastu v oceánu [ks]
+
Ukazatel: Aktuální počet plastu v oceánu [ks]
 +
*updated-plastics-count:
  
Ukazatel: Kolik je v oceánu plastu [tuny] [updated-plastics-weight-sum / 1000]
+
Ukazatel: Kolik je v oceánu plastu [tuny]  
 +
*Výpočet: [updated-plastics-weight-sum / 1000]
  
  
 
'''Údaje o uražených kilometrech'''  
 
'''Údaje o uražených kilometrech'''  
  
Ukazatel: Celkem uraženo kilometrů [total-distance-traveled]
+
Ukazatel: Celkem uraženo kilometrů [km]
 +
*Výpočet: [total-distance-traveled]
  
Ukazatel: Celkem uraženo kilometrů sběrem [total-distance-spent-harvesting]
+
Ukazatel: Celkem uraženo kilometrů sběrem [km]
 +
*Výpočet: [total-distance-spent-harvesting]
  
 +
Ukazatel: Podíl sběrné vzdálenosti k celku [%]
 +
*Výpočet: [(total-distance-spent-harvesting / total-distance-traveled) * 100]
  
Ukazatel: Celkem uraženo kilometrů cestováním [total-distance-traveled - total-distance-spent-harvesting]
+
Ukazatel: Celkem uraženo kilometrů cestováním [km]
 +
*Výpočet: [total-distance-traveled - total-distance-spent-harvesting]
  
Ukazatel: Podíl sběrné vzdálenosti k celku [%] [(total-distance-spent-harvesting / total-distance-traveled) * 100]
+
Ukazatel: Podíl cestovací vzdálenosti k celku [%]  
 
+
*Výpočet: [((total-distance-traveled - total-distance-spent-harvesting) / total-distance-traveled) * 100]
 
 
Ukazatel: Celkem uraženo kilometrů cestováním [total-distance-traveled - total-distance-spent-harvesting]
 
 
 
Ukazatel: Podíl cestovací vzdálenosti k celku [%] [((total-distance-traveled - total-distance-spent-harvesting) / total-distance-traveled) * 100]
 
  
  
 
'''Údaje o uplynulém čase'''
 
'''Údaje o uplynulém čase'''
  
Ukazatel: Uplynulý čas [měsíce] [total-time-passed / 720]
+
Ukazatel: Uplynulý čas [měsíce]  
 
+
*Výpočet: [total-time-passed / 720]
Ukazatel: Uplynulý čas [dny] [total-time-passed / 24]
 
 
 
Ukazatel: Uplynulý čas [hodiny] [total-time-passed]
 
  
 +
Ukazatel: Uplynulý čas [dny]
 +
*Výpočet: [total-time-passed / 24]
  
Ukazatel: Čas strávený sběrem [dny] [total-time-spent-harvesting / boats-num]
+
Ukazatel: Uplynulý čas [hodiny]  
 +
*Výpočet: [total-time-passed]
  
Ukazatel: Čas strávený sběrem [%] [(total-time-spent-harvesting / boats-num) / total-time-passed * 100]
+
Ukazatel: Čas strávený sběrem [dny]  
 +
*Výpočet: [total-time-spent-harvesting / boats-num]
  
 +
Ukazatel: Čas strávený sběrem [%]
 +
*Výpočet: [(total-time-spent-harvesting / boats-num) / total-time-passed * 100]
  
Ukazatel: Čas strávený cestováním [DNY] [total-time-spent-cruising / boats-num]
+
Ukazatel: Čas strávený cestováním [Dny]  
 +
*Výpočet: [total-time-spent-cruising / boats-num]
  
Ukazatel: Čas strávený cestováním [%] [(total-time-spent-cruising / boats-num) / total-time-passed * 100]
+
Ukazatel: Čas strávený cestováním [%]  
 +
*Výpočet: [(total-time-spent-cruising / boats-num) / total-time-passed * 100]
  
 
===Chování simulace===
 
===Chování simulace===

Revision as of 22:29, 16 June 2024

Název simulace: Simulace plastového znečištění oceánů

Autor: Štěpán Kovařík - kovs04

Modelovací nástroj: NetLogo

Stav projektu: NA PROJEKTU SE PRACUJE, STRÁNKA NENÍ DOKONČENA

Definice problému

Vynálezem plastu člověk zhotovil zcela nový problém, který tkví v samotné podstatě plastových výrobků - jejich vlastnosti, které jsou pro konzumní společnost tak lákavé, jsou zároveň velkým trnem v oku přírody, jelikož rozklad takového plastu trvá neprakticky dlouho. Jedním z dopadů neschopnosti lidstva bezpečně a spolehlivě zpracovávat plastové odpady na makroekonomickém měřítku je znečištění řek a oceánů. Tato práce se pokouší pomocí simulace takového znečištění přinést užitečný vhled do problematiky jak pro laika, který nemá o základních skutečnostech povědomí, tak pro zkušené experty, kteří mohou potenciálně výsledky simulace a spojitosti v ní vytvořené použít pro podporu rozhodovacího procesu v rámci definice klíčových faktorů nejen na samotné znečištění oceánů, ale i na jeho mitigaci. Jednou z organizací, která si dala za úkol tento problém řešit, je Ocean Cleanup [1], z jejichž přístupu a metod tato simulace vychází. Oblast zaměření simulace je orientována na největší shluk plastu v oceánu, kterým je Great Pacific Garbage Patch (GPGP) [2], který se nachází západně od Kalifornie, USA.

Cílem simulace je zkoumat mitigační schopnosti úklidových lodí v oblasti Great Pacific Garbage Patch a navrhnout hrubý plán projektu, který by symbolizoval optimální počet nasazených úklidových lodí pro efektivní odbyt plastu a hlavní faktory příspívající do navyšujícího se znečištění a efektivity samotného úklidu.

Metoda

Pro zanesení myšlenky do funkčního prostředí byl využit program NetLogo [3], který slouží pro modelování agentních simulací. Agenti jsou jednotlivé subjekty v daném systému a prostředí, kteří spolu určitým způsobem interagují - stejně jako v oceánu interagují úklidové lodě a kusy plastu. Z důvodu podobnosti těchto jevů byl na základě autorova úsudku o vhodnosti zvolen právě tento program.

Agenti simulace:

  • plastics = Jednotlivý kus plastu - v základu je staticky vygenerován, je však možné ho generovat jako přísun nového plastu.
  • boats = Sběrné lodě, které sbírají kusy plastu, a odváží ho do přístavu.
  • ports = Přístavy, ze kterých vyplouvají sběrné lodě, a kde vykládají svůj náklad.

Model

Mapa simulace

Mapa simulace.png

Simulace se odehrává v oceánských vodách pacifického oceánu mezi Havají a pobřežím Kalifornie, kde se shlukuje největší shluk oceánského plastového znečištění na světě. Měřítko mapy je 1 patch = 8km v realitě.

Výpočet měřítka:

  • 1. Nejdříve byla analyzována vzdálenost mezi dvěma body na mapě pomocí nástroje FreeMapTools [4]

Vzdalenost realita.png

  • 2. V dalším kroku byly stejné vzdálenosti analyzovány pomocí XY soustavy souřadnic přímo v NetLogu, kde byly totožné body zaznamenány ve formě X/Y souřadnic. Z nich pak byla pomoc nástroje CalculatorSoup [5] vypočítána vzdálenost, která se následně porovnala se vzdáleností v realitě. Výsledky porovnání byly pak zprůměrovány a zaokrouhleny. Pro větší kalibraci je vhodné zvolit vícero bodů, nicméně autorovi se číslo shodovalo i z předchozích iterací se starou verzí mapy, která měla velmi podobné měřítko. Veškeré vzdálenostní metriky které operují s kilometry je teda pro potřeby NetLoga, například rychlost sběrné lodě přímo v kódu, vydělit osmi.

Vzdalenost vypocet.png

Nastavitelné parametry a ukazatele

Sběrné lodě boats-num: Nastavení počtu sběrných lodí, které se úklidu účastní. [1-10]

  • Výpočet: The Ocean Cleanup počítá s plánem až 10 sběrných lodí, což určí strop počtu. [6]


Kapacita lodě boat-capacity: Nastavení kapacity sběrných lodí.

  • Výpočet: Každá loď má zásobník na 8 kontejnerů po 1000kg, ale viditelně je místa dostupného víc. [8 000 kg - 2 0000 kg] [8 - 20 kontejnerů][7]

Ukazatel: Počet kontejnerů s kapacitou 1000 kg: Kolik kontejnerů je sběrná loď schopná pojmout

  • Výpočet: [boat-capacity / 1 000]

Rychlost lodě - cestování

boat-speed: Rychlost lodě při běžném cestování [20 - 60]km/h]

  • Výpočet: Container ships dle webu Marine Insight[8] jedou rychlostí 16 - 24 uzlů.
    • 16 * 1,852 = 29,632 = ~ 30 km/h
    • 24 * 1,852 = 44,448 = ~ 45 km/h
    • Přidány spodní i horní rezervy pro účely simulace.

Ukazatel: Rychlost lodě při běžném cestování v uzlech

  • Výpočet: [boat-speed / 1.82] [9]

Rychlost lodě - sběr plastu

boat-speed-while-harvesting: Rychlost lodě při sběru plastu [1 - 10 km/h]

  • Výpočet:
    • Sběrnná loď při sběru urazí tolik co člověk při chůzi. [10]
    • Člověk při chůzi urazí cca 5 km/h. [11]

Ukazatel: Rychlost lodě při sběru plastu v uzlech

  • Výpočet: [boat-speed-while-harvesting / 1.82]


Proměnné spojené s přístavem

selected-port: Přístav [Victoria / San Francisco / Los Angeles][12] Důvod vybrání přístavu: Victoria je aktivním přístavem v rámci operací projektu The Ocean Cleanup[13]

  • San Francisco a Los Angeles jsou velkoměstské přístavy vhodné pro velké lodě a jsou v blízkých lokacích.[12]

emptying-speed: Rychlost vykládky plastu v přístavu [6000 - 20000 kg/h]

  • Výpočet: Odhadový výpočet, aby vykládání trvalo 3-5 minut na kontejner. [(1000 * 60) / emptying-speed]

Ukazatel: Kontejnerů odbaveno za hodinu [ks]

  • Výpočet: [emptying-speed / 1000]


Vstupní hodnoty pro generování plastového shluku

number-of-plastics: Vstupní hodnota vyjadřující úvodní počet plastu v shluku [Realita: 108 000 000 000 ks]

  • Výpočet:
    • Počet plastů v GPGP: 1 800 000 000 000
    • 94% z 1 800 000 000 000 = 0,94 * 1 800 000 000 000 = 1 692 000 000 000 [počet mikroplastů - ty pro předmět simulace nejsou důležité, jelikož sběrnou lodí nejdou zachytit]
    • 6% z 1 800 000 000 000 = 0,6 * 1 800 000 000 000 = 108 000 000 000 [počet makroplastů = v kontextu projektu nazývány pouze jako "plasty"] [14]

total-plastics-weight: Vstupní hodnota vyjadřující úvodní celkovou hmotnost plastů v shluku [Realita: 77 116 393 kg]

  • Výpočet:
    • Počet mikroplastů v oceánech: 24 400 000 000 000
    • Hmotnost mikroplastů v oceánech: 82 000 000 kg až 578 000 000 kg [15]
    • Průměrná hmotnost mikroplastů v oceánech: (82 000 000 / 578 000 000) / 2 = 330 000 000 kg
    • Hmotnost jednoho mikroplastu = 330 000 000 / 24 400 000 000 000 = 0,0000135 kg
    • Celková hmotnost mikroplastů v GPGP = 0,0000135 * 1 692 000 000 000 = 22 883 607 kg
    • Celková hmotnost makroplastů v GPGP = 100 000 000 - 22 883 607 = 77 116 393 kg


Kontrola souladu vstupních hodnot pro generování shluku s reálnými hodnotami ve světě

Ukazatel: Shoda s realitou - počet [%]

  • Výpočet: [(number-of-plastics / 10 800 000 0000) * 100]

Ukazatel: Shoda s realitou - hmotnost [%]

  • Výpočet: [((total-plastics-weight / 77116393) * 100)]

Ukazatel: Celková shoda úvodního počtu a hmotnosti plastů s realitou [%]

  • Výpočet: [(((number-of-plastics / 108 000 000 000) * 100) + ((total-plastics-weight / 77116393) * 100)) / 2]


Přísun plastu do plastového shluku

plastic-income: Kolik plastu přibyde do shluku za hodinu. [0 - 100]

  • Výpočet: Experimentální hodnota. Ačkoliv máme odhad, kolik plastů či celkové hmotnosti přichází do oceánů, není možné spolehlivě určit, kolik z takového počtu / hmotnosti přijde do oblasti GPGP.

total-income-weight: Kolik celkové hmotnosti plastů přibyde do shluku za hodinu [0-100]

  • Výpočet: Experimentální hodnota. Ačkoliv máme odhad, kolik plastů či celkové hmotnosti přichází do oceánů, není možné spolehlivě určit, kolik z takového počtu / hmotnosti přijde do oblasti GPGP.


Obecné údaje o stavu simulace

Ukazatel: Aktuální počet plastu v oceánu [ks]

  • updated-plastics-count:

Ukazatel: Kolik je v oceánu plastu [tuny]

  • Výpočet: [updated-plastics-weight-sum / 1000]


Údaje o uražených kilometrech

Ukazatel: Celkem uraženo kilometrů [km]

  • Výpočet: [total-distance-traveled]

Ukazatel: Celkem uraženo kilometrů sběrem [km]

  • Výpočet: [total-distance-spent-harvesting]

Ukazatel: Podíl sběrné vzdálenosti k celku [%]

  • Výpočet: [(total-distance-spent-harvesting / total-distance-traveled) * 100]

Ukazatel: Celkem uraženo kilometrů cestováním [km]

  • Výpočet: [total-distance-traveled - total-distance-spent-harvesting]

Ukazatel: Podíl cestovací vzdálenosti k celku [%]

  • Výpočet: [((total-distance-traveled - total-distance-spent-harvesting) / total-distance-traveled) * 100]


Údaje o uplynulém čase

Ukazatel: Uplynulý čas [měsíce]

  • Výpočet: [total-time-passed / 720]

Ukazatel: Uplynulý čas [dny]

  • Výpočet: [total-time-passed / 24]

Ukazatel: Uplynulý čas [hodiny]

  • Výpočet: [total-time-passed]

Ukazatel: Čas strávený sběrem [dny]

  • Výpočet: [total-time-spent-harvesting / boats-num]

Ukazatel: Čas strávený sběrem [%]

  • Výpočet: [(total-time-spent-harvesting / boats-num) / total-time-passed * 100]

Ukazatel: Čas strávený cestováním [Dny]

  • Výpočet: [total-time-spent-cruising / boats-num]

Ukazatel: Čas strávený cestováním [%]

  • Výpočet: [(total-time-spent-cruising / boats-num) / total-time-passed * 100]

Chování simulace

Plasty

Sběrné lodě

Přístavy

Výsledky

Závěr

Kód a přílohy

Reference a použité zdroje

  1. The Ocean Cleanup https://theoceancleanup.com/
  2. Great Pacific Garbage Patch https://theoceancleanup.com/great-pacific-garbage-patch/
  3. NetLogo, a multi-agent programmable modeling environment. https://ccl.northwestern.edu/netlogo/
  4. Measure Distance on a Map - FreeMapTools https://www.freemaptools.com/measure-distance.htm
  5. Distance Calculator 2D - CalculatorSoup https://www.calculatorsoup.com/calculators/geometry-plane/distance-two-points.php
  6. The Ocean Cleanup - Expected impact https://theoceancleanup.com/oceans/
  7. The Ocean Cleanup - System 03 Delivers: Our Biggest Plastic Extraction to Date https://www.youtube.com/watch?v=wjF0gB29OG4
  8. Marine Insight - What is The Speed of a Ship at Sea? https://www.marineinsight.com/guidelines/speed-of-a-ship-at-sea/
  9. Jednotky.cz - Uzel https://www.jednotky.cz/rychlost/uzel
  10. The Ocean Cleanup - System 03: A Beginner’s Guide https://theoceancleanup.com/updates/system-03-a-beginners-guide/
  11. MedicalNewsToday - What is the average walking speed? https://www.medicalnewstoday.com/articles/average-walking-speed
  12. 12.0 12.1 Searates - United States Sea Ports https://www.searates.com/maritime/united_states
  13. The Ocean Cleanup - Dashboard https://theoceancleanup.com/dashboard/#system03
  14. Great Pacific Garbage Patch https://theoceancleanup.com/great pacific-garbage-patch/
  15. Science Daily - Twenty-four trillion pieces of microplastics in the ocean and counting https://www.sciencedaily.com/**releases/2021/10/211027122120.htm