Difference between revisions of "Simulace plastového znečištění oceánů"

From Simulace.info
Jump to: navigation, search
(Nastavitelné parametry)
(12 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 3: Line 3:
 
'''Autor:''' Štěpán Kovařík - kovs04
 
'''Autor:''' Štěpán Kovařík - kovs04
  
'''Modelovací nástroj:''' [https://ccl.northwestern.edu/netlogo/ NetLogo]
+
'''Modelovací nástroj:''' NetLogo
 +
 
 +
'''Stav projektu:''' NA PROJEKTU SE PRACUJE, STRÁNKA NENÍ DOKONČENA
  
 
=Definice problému=
 
=Definice problému=
  
Vynálezem plastu člověk zhotovil zcela nový problém, který tkví v samotné podstatě plastových výrobků - jejich vlastnosti, které jsou pro konzumní společnost tak lákavé, jsou zároveň velkým trnem v oku přírody, jelikož rozklad takového plastu trvá neprakticky dlouho. Jedním z dopadů neschopnosti lidstva bezpečně a spolehlivě zpracovávat plastové odpady na makroekonomickém měřítku je znečištění řek a oceánů. Tato práce se pokouší pomocí simulace takového znečištění přinést užitečný vhled do problematiky jak pro laika, který nemá o základních skutečnostech povědomí, tak pro zkušené experty, kteří mohou potenciálně výsledky simulace a spojitosti v ní vytvořené použít pro podporu rozhodovacího procesu v rámci definice klíčových faktorů nejen na samotné znečištění oceánů, ale i na jeho mitigaci. Jednou z organizací, která si dala za úkol tento problém řešit, je [https://theoceancleanup.com/ Ocean Cleanup], z jejichž přístupu a metod tato simulace vychází. Oblast zaměření simulace je orientována na největší shluk plastu v oceánu, kterým je Great Pacific Garbage Patch (GPGP), který se nachází západně od Kalifornie, USA.
+
Vynálezem plastu člověk zhotovil zcela nový problém, který tkví v samotné podstatě plastových výrobků - jejich vlastnosti, které jsou pro konzumní společnost tak lákavé, jsou zároveň velkým trnem v oku přírody, jelikož rozklad takového plastu trvá neprakticky dlouho. Jedním z dopadů neschopnosti lidstva bezpečně a spolehlivě zpracovávat plastové odpady na makroekonomickém měřítku je znečištění řek a oceánů. Tato práce se pokouší pomocí simulace takového znečištění přinést užitečný vhled do problematiky jak pro laika, který nemá o základních skutečnostech povědomí, tak pro zkušené experty, kteří mohou potenciálně výsledky simulace a spojitosti v ní vytvořené použít pro podporu rozhodovacího procesu v rámci definice klíčových faktorů nejen na samotné znečištění oceánů, ale i na jeho mitigaci. Jednou z organizací, která si dala za úkol tento problém řešit, je Ocean Cleanup
 +
<ref name = first> <i> The Ocean Cleanup </i> https://theoceancleanup.com/ </ref>, z jejichž přístupu a metod tato simulace vychází. Oblast zaměření simulace je orientována na největší shluk plastu v oceánu, kterým je Great Pacific Garbage Patch (GPGP)
 +
<ref name = second> <i> Great Pacific Garbage Patch </i> https://theoceancleanup.com/great-pacific-garbage-patch/ </ref>, který se nachází západně od Kalifornie, USA.
  
 
Cílem simulace je zkoumat mitigační schopnosti úklidových lodí v oblasti Great Pacific Garbage Patch a navrhnout hrubý plán projektu, který by symbolizoval optimální počet nasazených úklidových lodí pro efektivní odbyt plastu a hlavní faktory příspívající do navyšujícího se znečištění a efektivity samotného úklidu.
 
Cílem simulace je zkoumat mitigační schopnosti úklidových lodí v oblasti Great Pacific Garbage Patch a navrhnout hrubý plán projektu, který by symbolizoval optimální počet nasazených úklidových lodí pro efektivní odbyt plastu a hlavní faktory příspívající do navyšujícího se znečištění a efektivity samotného úklidu.
Line 13: Line 17:
 
=Metoda=
 
=Metoda=
  
Pro zanesení myšlenky do funkčního prostředí byl využit program [https://ccl.northwestern.edu/netlogo/ NetLogo], který slouží pro modelování agentních simulací. Agenti jsou jednotlivé subjekty v daném systému a prostředí, kteří spolu určitým způsobem interagují - stejně jako v oceánu interagují úklidové lodě a kusy plastu. Z důvodu podobnosti těchto jevů byl na základě autorova úsudku zvolen právě tento program.
+
Pro zanesení myšlenky do funkčního prostředí byl využit program NetLogo <ref name = third > <i> NetLogo, a multi-agent programmable modeling environment. </i> https://ccl.northwestern.edu/netlogo/ </ref>, který slouží pro modelování agentních simulací. Agenti jsou jednotlivé subjekty v daném systému a prostředí, kteří spolu určitým způsobem interagují - stejně jako v oceánu interagují úklidové lodě a kusy plastu. Z důvodu podobnosti těchto jevů byl na základě autorova úsudku o vhodnosti zvolen právě tento program.
  
 
Agenti simulace:
 
Agenti simulace:
 
* plastics = Jednotlivý kus plastu.
 
* plastics = Jednotlivý kus plastu.
 
* boats = Sběrné lodě.
 
* boats = Sběrné lodě.
* ports = Přístavy, ze kt-rých vyplouvají sběrné lodě, a kde vykládají svůj náklad.
+
* ports = Přístavy, ze kterých vyplouvají sběrné lodě, a kde vykládají svůj náklad.
  
 
=Model=
 
=Model=
 +
===Mapa simulace===
 +
 +
===Nastavitelné parametry===
 +
====Sběrné lodě====
 +
 +
'''Počet lodí:''' V kódu jako boats-num, umožňuje nastavit počet sběrných lodí, které se úklidu účastní.
 +
 +
===Ukazatele===
 +
 +
===Chování simulace===
 +
 +
====Plasty====
 +
====Sběrné lodě====
 +
====Přístavy====
  
 
=Výsledky=
 
=Výsledky=
Line 26: Line 44:
 
=Závěr=
 
=Závěr=
  
=Kód=
+
=Kód a přílohy=
 +
 
 +
=Reference a použité zdroje=

Revision as of 13:26, 15 June 2024

Název simulace: Simulace plastového znečištění oceán

Autor: Štěpán Kovařík - kovs04

Modelovací nástroj: NetLogo

Stav projektu: NA PROJEKTU SE PRACUJE, STRÁNKA NENÍ DOKONČENA

Definice problému

Vynálezem plastu člověk zhotovil zcela nový problém, který tkví v samotné podstatě plastových výrobků - jejich vlastnosti, které jsou pro konzumní společnost tak lákavé, jsou zároveň velkým trnem v oku přírody, jelikož rozklad takového plastu trvá neprakticky dlouho. Jedním z dopadů neschopnosti lidstva bezpečně a spolehlivě zpracovávat plastové odpady na makroekonomickém měřítku je znečištění řek a oceánů. Tato práce se pokouší pomocí simulace takového znečištění přinést užitečný vhled do problematiky jak pro laika, který nemá o základních skutečnostech povědomí, tak pro zkušené experty, kteří mohou potenciálně výsledky simulace a spojitosti v ní vytvořené použít pro podporu rozhodovacího procesu v rámci definice klíčových faktorů nejen na samotné znečištění oceánů, ale i na jeho mitigaci. Jednou z organizací, která si dala za úkol tento problém řešit, je Ocean Cleanup [1], z jejichž přístupu a metod tato simulace vychází. Oblast zaměření simulace je orientována na největší shluk plastu v oceánu, kterým je Great Pacific Garbage Patch (GPGP) [2], který se nachází západně od Kalifornie, USA.

Cílem simulace je zkoumat mitigační schopnosti úklidových lodí v oblasti Great Pacific Garbage Patch a navrhnout hrubý plán projektu, který by symbolizoval optimální počet nasazených úklidových lodí pro efektivní odbyt plastu a hlavní faktory příspívající do navyšujícího se znečištění a efektivity samotného úklidu.

Metoda

Pro zanesení myšlenky do funkčního prostředí byl využit program NetLogo [3], který slouží pro modelování agentních simulací. Agenti jsou jednotlivé subjekty v daném systému a prostředí, kteří spolu určitým způsobem interagují - stejně jako v oceánu interagují úklidové lodě a kusy plastu. Z důvodu podobnosti těchto jevů byl na základě autorova úsudku o vhodnosti zvolen právě tento program.

Agenti simulace:

  • plastics = Jednotlivý kus plastu.
  • boats = Sběrné lodě.
  • ports = Přístavy, ze kterých vyplouvají sběrné lodě, a kde vykládají svůj náklad.

Model

Mapa simulace

Nastavitelné parametry

Sběrné lodě

Počet lodí: V kódu jako boats-num, umožňuje nastavit počet sběrných lodí, které se úklidu účastní.

Ukazatele

Chování simulace

Plasty

Sběrné lodě

Přístavy

Výsledky

Závěr

Kód a přílohy

Reference a použité zdroje

  1. The Ocean Cleanup https://theoceancleanup.com/
  2. Great Pacific Garbage Patch https://theoceancleanup.com/great-pacific-garbage-patch/
  3. NetLogo, a multi-agent programmable modeling environment. https://ccl.northwestern.edu/netlogo/